Inför årsstämma i Doro AB

Årsstämma i Doro hålls torsdagen den 26 mars 2009 kl 15.00 på Scandic Star Hotel, Glimmervägen 5, Lund. Förteckning över de ärenden som föreslås behandlas på årsstämman intas i officiell kallelse som publiceras den 25 februari 2009 i Post- och Inrikes Tidningar och i Svenska Dagbladet. Kallelsen i sin helhet finns även tillgänglig på Doros webbplats, www.doro.com.

Nedan sammanfattas några av de ärenden som kommer att behandlas på stämman.

Styrelse och revisorer
Aktieägare representerande cirka 40 procent av samtliga röster i bolaget avser stödja valberedningens förslag till omval av Tomas Persson, Bo Kastensson (ordförande), Jonas Mårtensson, Peter Blom och Jérôme Arnaud.

Bolagets revisor, revisionsbolaget Ernst & Young AB, med Ingvar Ganestam som huvudansvarig revisor, och bolagets revisorssuppleant Göran Neckmar, valdes vid årsstämman 2007 för tiden intill slutet av årsstämman 2011.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2008.

Emissionsbemyndigande
Styrelsen föreslår att beslut fattas om att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till och med nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av upp till sammanlagt högst 4 000 000 aktier. Styrelsen skall äga rätt att besluta att nyemission skall ske mot kontant betalning och/eller med bestämmelse enligt 13 kap 5 § 1 st 6 p aktiebolagslagen (apport, kvittning eller andra villkor). Nyemission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Bolagsordningsändring
Styrelsen föreslår att beslut fattas om att ändra bolagsordningen så att första stycket i § 9 utmönstras och ersätts med följande ”Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Vid tidpunkten för kallelse skall information om att kallelse skett annonseras i Svenska Dagbladet eller, i händelse av inställd utgivning av sistnämnda tidning, Dagens Nyheter.” Årsstämmans beslut om ändring av bolagsordningens § 9 enligt ovan skall vara villkorat av att en ändring av sättet för kallelse till bolagsstämma i aktiebolagslagen har trätt ikraft, vilken medför att den föreslagna lydelsen ovan är förenlig med aktiebolagslagen.

Deltagande i stämman
Anmälan om deltagande i årsstämman kan ske skriftligt via e-post till info@doro.com, eller under adress Doro AB, Magistratsvägen 10, 226 43 Lund, eller per telefon 046-280 50 50 eller per telefax 046-280 50 01. I anmälan skall anges namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, telefon dagtid samt, i förekommande fall, det antal biträden (högst två) som avses medföras vid stämman.

Rätt att delta i årsstämman har aktieägare som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB (tidigare VPC AB) förda aktieboken per den 20 mars 2009, dels senast fredagen den 20 mars 2009 kl 12.00 till bolaget anmäler sin avsikt att delta i årsstämman.

Detaljerad information om vad som gäller för anmälan finns i den officiella kallelsen, se www.doro.com.

För ytterligare information kontakta:
VD och koncernchef Jérôme Arnaud, 046-280 50 60, eller CFO Annette Borén, 046-280 50 62.