Rapport för första halvåret (1/1-30/6 2006)

Report this content

VD Rune Torbjörnsens kommentar ”Vi har under kvartalet genomfört en lyckad nyemission som har tillfört Doro 71 MKr netto. Detta ger oss möjligheter att satsa än mer inom våra nya produktområden utanför telefoni samt fortsätta arbetet med att skapa den mest kostnadseffektiva strukturen för koncernen. Redan under förra året lade vi en grund för att återskapa lönsamhet i Doro genom både betydande kostnadsbesparingar och offensiv produktutveckling. Jämfört med föregående år har vi sänkt våra kostnader i linje med våra planer. Doro har nu ett kostnadsläge som är mer än 20 procent lägre än 2005 (exklusive engångskostnader). Efter flera år av stark volymtillväxt inom marknaden för trådlösa telefoner, över 20 % per år, har 2006 börjat utan tillväxt. Den avtagande tillväxten har skapat problem med överlager i många led. Konkurrensläget har också förvärrats av nya miljöregler (RoHS) som infördes 1 juli. Produktinflödet har varit ovanligt högt hos alla aktörer med fortsatt stark prispress som följd. Inom Business Unit Telephony fokuserar vi på bytet till nya 600- och 700-serierna inom trådlösa telefoner. Inom våra nya Business Units har flera lanseringar gjorts under senare delen av kvartalet med bl.a. sju nya produkter inom VoIP samt ett helt nytt sortiment headssets, Doro ProSound. Detta ger ytterligare styrka åt de Business Units som förväntas stå för merparten av koncernens tillväxt de närmaste åren.” Omsättning och resultat i kvartal 2 Doro, noterat på O-listan på Stockholmsbörsen, har under andra kvartalet omsatt 102 MKr (151 MKr) vilket innebär en minskning med 33 procent jämfört med föregående år. Marknaden för Dect-telefoner har präglats av att både kunder och konkurrenter har stora lager. Doro bedömer att marknaden till slutkund i stort varit samma som föregående år medan Doros kunder har minskat sina lager och priserna har fortsatt att falla. Dessa båda komponenter svarar för vardera ca hälften av den minskade omsättningen. Lanseringarna av nya produkter har fortsatt i oförändrad takt inom både telefoni och övrig konsumentelektronik. Inom Doros nya Business Units har lanseringar gjorts av såväl en komplett serie av IP-produkter samt headsetkonceptet ProSound. Marginalerna för trådlösa telefoner har påverkats negativt av stark prispress i marknaden och betydande utförsäljning av utgående produktmodeller samt lagernedskrivningar. Omkostnaderna, exklusive effekter av omstruktureringar, har sänkts genom lägre personal- och administrationskostnader. Avskrivningar har varit på samma nivå som föregående år. Ökade lån, på grund av ett sämre kassaflöde, har gett ökade räntekostnader vilket till stor del balanserats av positiv utveckling av US dollar. Resultatet för koncernen före skatt uppgick till –13 MKr (-9 MKr) för kvartalet. Omsättning och resultat första halvåret Under det första halvåret har Doro omsatt 208 MKr (289 MKr), vilket innebär en minskning med 28 procent jämfört med föregående år. Marknaden för huvudprodukten trådlösa telefoner har i volym varit oförändrad jämfört med föregående år. Denna marknadsbild skall jämföras med en kraftig volymtillväxt under 2004 och 2005. Den avstannande efterfrågeutvecklingen har lett till att kunder och konkurrenter har fått ökade lager. Försäljningspriserna har fortsatt att falla, främst på äldre modeller. Utförsäljningar av utgående modeller har också förstärkt prispressen på marknaden. Den 1 juli infördes nya miljöregler inom EU. Fram till detta datum har det varit möjligt att importera produkter baserat på de gamla miljökraven. Detta har medfört ett omfattande produktinflöde som normalt antingen skulle ha skett under kvartal tre eller annullerats pga den svagare utvecklingen av efterfrågan. Detta har i sin tur förstärkt prispressen och nivån i utförsäljningarna. Hela sänkningen av omsättning är hänförlig till trådlösa telefoner medan Doros nya Business Units ökar sin försäljning i enlighet med planerna. Stark prispress samt lagernedskrivningar har påverkat Doros marginaler negativt. Omkostnaderna, exklusive effekter av omstruktureringar, har sänkts kraftigt genom lägre personal- och administrationskostnader. Antalet anställda har minskat med 34 till 111 (145). Kvartalet har belastats med 1 MKr (-5 MKr) i engångs- och omstruktureringskostnader. Avskrivningarna har varit på samma nivå som föregående år. Det negativa kassaflödet har gett ökad upplåning och högre räntekostnader. Resultatet för koncernen efter skatt uppgick till -20 MKr (-18 MKr) för första halvåret. Nyemission om 71 MKr netto genomförd Doros bolagsstämma 7 juni godkände styrelsens förslag om nyemission till befintliga aktieägare om 12.885.000 aktier. Styrelsen bedömde att Doros finansiella ställning behövde stärkas för att ge Doro handlingsfrihet när det gäller strategiska beslut för den framtida utvecklingen. Nyemissionen tillförde Doro netto 71 MKr vilket väsentligt stärkte såväl soliditet som likviditet. Doro avser att ta en del av emissionslikviden i anspråk för utveckling av verksamheter inom Business Units med verksamhet utanför trådlös telefoni bland annat för produktutveckling och marknadsföring. Härutöver avser Doro att använda en del av emissionslikviden till viss ytterligare effektivisering och omstrukturering. Viss del av emissionslikviden kan även komma att tas i anspråk för kompletteringsförvärv i Europa. Teckningen slutfördes 29 juni och tillförde Doro netto ca 71 MKr av vilka 41 MKr är tecknade men inbetalt efter periodens slut. Emissionen var garanterad av ett konsortium bestående av Alted, Dirbal och Venture. Fallande volymer och förnyat sortiment Doros nya organisation med fem Business Units har lanserat ett antal nya produkter med fokus på nya produktområden. BU Telephony: Volymerna för trådlösa telefoner har minskat. Priserna har fortsatt att falla främst för äldre modeller av trådlösa telefoner. I kvartalet har Doro lanserat uppföljarna till 500-serien – 600 och 700-serierna. 600-serien består av fyra trådlösa telefoner med en maskulin design. 700-serien består av totalt fyra trådlösa telefoner som har mjukare linjer och användarvänliga funktioner. BU IP Communications: Under kvartalet har Doro lanserat flera produkter med Skype-mjukvara som i Doro Travel Kit som består av ett trådlöst headset med Bluetooth®-teknologi som gör det möjligt att prata trådlöst i telefon via datorn. Vidare har Doro lanserat Doro 635ipw som fungerar som en vanlig trådlös telefon, men med skillnaden att det genom en enkel knapptryckning går att växla mellan Skype- och fastnätssamtal. BU Accessories: Doro introducerar en helt ny serie med headsets för professionellt bruk under varumärket Doro ProSound som består av högkvalitativa headsets med ergonomisk utformning och relevanta funktioner för olika typer av användningsområden. BU Care Electronics: God försäljning och nya lanseringar av förbättrade produkter för en senior målgrupp och användare med speciella behov. BU Consumer Devices: Ett antal nya produkter är under introduktion. Dotterbolaget UpGrade Communication fortsätter att få nya projekt inom trådlöst bredband. Ett flertal olika order har vunnits under kvartalet i olika WiMAX-projekt. Minskad balansräkning Koncernens balansomslutning har minskat från 270 MKr vid årsslutet till 243 MKr (280 Mkr). Investeringar uppgick till 2 MKr (4 MKr). Goodwill uppgår till 14 MKr (14 MKr). Emissionslikviden har betalts in i slutet av perioden och efter periods slut har 41 MKr inbetalats. Kassa och outnyttjade krediter uppgår vid kvartalets slut till 42 MKr (12 MKr). Lagret har ökat med 5 MKr till 77 Mkr (121 MKr) från 72 MKr vid årsskiftet. Ett intensivt arbete har pågått med att anpassa inflöden till den lägre efterfrågan som finns på marknaden. Kassaflödet har varit negativt i kvartalet, -15 MKr (-33 MKr) och ackumulerat –16 MKr (-65 MKr). Kassaflödet är säsongsmässigt normalt negativt under början av året och starkt positivt i sista kvartalet. Minskade inflöden av produkter har lett till lägre inköpsvolymer vilket lett till lägre leverantörsskulder. Utsikter för innevarande år Doro kommer att fortsätta att inte ge någon helårsprognos. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning uppgick till 11 MKr (19 MKr). Resultatet före skatt blev -8 MKr (-10 MKr). Redovisningsprinciper Från och med den 1 januari 2005 tillämpas regler enligt IFRS (International Financial Reporting Standards). Historiska jämförelsetal för 2004 har omräknats till överrensstämmelse med IFRS. En utförlig redovisning av effekter vid övergång till IFRS framgår av Doros årsredovisning för 2005. De redovisningsprinciper som tillämpas i denna delårsrapport överrensstämmer med dem som beskrivits i årsredovisningen för 2005 under avsnittet Redovisningsprinciper. Kommande rapporter För 2006 har styrelsen fastställt följande rapporteringsdagar: 19 oktober 2006 samt 30 januari 2007. Delårsrapporterna kommer att finnas tillgängliga på Internet: www.doro.com. Delårsrapporten har gjorts med samma redovisningsprinciper som den senaste årsredovisningen och har inte varit föremål för översiktlig granskning av Doros revisorer. För mer information och telefonkonferens Välkommen att deltaga i Doros telefonkonferens för media och finansanalytiker onsdag den 19 juli 2006, kl 13.00. Vänligen ring på telefonnummer 08-600 53 80. Möteskod är 17 56 54. För ytterligare information kontakta: VD Rune Torbjörnsen 046-280 50 61 eller vVD Ingvar Karlsson 046-280 50 62 Lund 19 juli 2006 Styrelsen Doro AB (publ) Organisationsnummer 556161-9429 Skiffervägen 80 SE-224 78 Lund, Sverige Telefon: +46 46 280 50 60 www.doro.com Sju nya IP-produkter har lanserats under kvartal två. På bilderna Doro 226IPW och Doro635IPW RAPPORT FÖR FÖRSTA HALVÅRET Alla belopp för 2004 är omräknade enligt IFRS. RESULTATRÄKNINGAR (MKr) BALANSRÄKNINGAR I SAMMANDRAG (MKr) KASSAFLÖDESANALYS I SAMMANDRAG (MKr) EGET KAPITAL (MKr) ÖVRIGA NYCKELTAL KVARTALSVIS RESULTATUTVECKLING (MKr) KVARTALSVIS BALANSRÄKNING (MKr) KVARTALSVIS KASSAFLÖDESANALYS I SAMMANDRAG (MKr) FÖRSÄLJNING PER SEGMENT (MKr) RÖRELSERESULTAT EFTER AVSKRIVNINGAR PER SEGMENT (MKr)