• Doro/

Trådlös frihet i ny form – Doro lanserar Bluetooth®-produkter för vårens musikmobiler och mp3-spelare.

Report this content

Under varumärket Doro Flexus lanserar nu Doro en helt ny serie med universella bärbara Bluetooth® produkter, framtagna i samarbete med den mångfaldigt prisbelönte designern Thomas Meyerhöffer. Lagom till det nya året släpps seriens två första produkter, anpassade till mobiler, mp3-spelare och bärbara datorer. Doros Flexus är företagets första steg i utvidgningen av varumärket - ytterliggare modeller lanseras under våren.

– Våra nya Doro Flexus-produkter gör det möjligt att trådlöst integrera mobiltelefonen med mp3-spelaren eller den bärbara datorn genom trådlös Bluetooth®-teknik. Det som gör Doro Flexus-produkterna unika är att de är universella. Detta innebär att de funkar till både gamla och nya prylar av olika märken. Nu behöver du inte längre köpa ny handsfree till bilen eller andra mobiltillbehör bara för att du byter märke på mobilen, säger Fredrik Forssell, marknadschef på Doro. Doro Flexus är företagets första steg i att utvidga varumärket till att även innefatta konsumentelektronik. Under våren utökas serien med ytterligare en rad produkter som även de är formgivna av Thomas Meyerhöffer. A2DP – det senaste inom Bluetooth®-teknologi Först ut bland Doro Flexus-produkterna är Doro Flexus Stereo Pendant och Doro Flexus A2DP Adapter. Doro Flexus Stereo Pendant är ett trådlöst headset som kan integrera olika ljudkällor. Det blir då möjligt att trådlöst lyssna på musik på en mp3-spelare och när det ringer i mobilen så sänks ljudet automatiskt och det inkommande samtalet kan besvaras med samma headset. Genom den andra produkten, Doro Flexus A2DP Adapter, blir ljudkällor som saknar Bluetooth®-teknik enkelt trådlösa och är därefter kompatibla med Doro Flexus Stereo Pendant. Det enda som krävs är en 3,5 mm stereokontakt vilket nästan alla ljudkällor har. – Mycket talar för att 2006 blir något av ett tillbehörs-år, då större fokus framförallt kommer att ligga på de produkter som erbjuder trådlös frihet genom Bluetooth®. Därför känns det extra kul att kunna presentera en hel serie med produkter som verkligen ligger i framkanten, både vad gäller design och teknologi, säger Fredrik Forssell. Nya Doro Flexus bygger på det senaste inom trådlös Bluetooth®-teknologi, den så kallade A2DP-profilen (Advanced Audio Distribution Profile). A2DP möjliggör trådlös streaming av stereoljud. Under 2006 finns profilen med i flera nya telefonmodeller med Bluetooth®. Idag har bland andra Samsung D600 och Nokia 8800 A2DP-profilen. Doro Flexus Stereo Pendant och Doro Flexus A2DP Adapter, finns i butik i december och säljs till en början i en kombinationsförpackning för ett rekommenderat pris 1 495 kronor. Pressbilder finns att ladda ner på www.doro.se. För test av Doro Flexus-produkterna, var vänlig kontakta Jonas Lidheimer, +46 40 20 44 07 eller jonas.lidheimer@sundkommunikation.se För mer information, var vänlig kontakta Fredrik Forssell, Marknadschef Doro AB, +46 46 280 50 80 eller fredrik.forssell@doro.se Så fungerar A2DP A2DP står för Advanced Audio Distribution Profile och används för distribution av högkvalitativt ljud. Med A2DP kan du streama musik från mobilen via Bluetooth® till andra kompatibla enheter. Du kan alltså för över musik från mobiltelefonen till hörlurarna utan sladdar. Tekniken är universell vilket innebär att alla märken passar med varandra. Nästa år kommer profilen att bli standard hos de flesta mobiltillverkarna men redan idag finns det mobiltelefoner som stödjer A2DP; LG U880, LG P7200, Qtek 8310, Samsung D600 och Nokia 8800. Snabba fakta om Thomas Meyerhöffer Den tidigare seniordesignern på Apple Thomas Meyerhöffer har tillsammans med Doro utvecklat de nya produkterna. På Apple låg han bland annat bakom den genomskinliga designklassikern eMate. Idag driver Thomas en egen designrörelse, Meyerhoffer Studios i San Francisco där han designar för kända globala varumärken som Sony Ericsson, Scott, Orrefors och den italienska möbeltillverkaren Cappellini.