• dotMobi/

DOTMOBI ERBJUDER 650 STORSTÄDER GRATIS MOBILA DOMÄNER SAMHÄLLS -OCH TURISTINFORMATION GÖRS LÄTTINGÄNGLIG FÖR MOBILANVÄNDARE

Report this content

.Mobi är den första och enda domänändelsen på Internet som utvecklats särskilt för mobiltelefoner. Nu erbjuder dotMobi (som ligger bakom toppdomänen) gratis domännnamn för de städer som vill informera och marknadsföra via mobilanpassade webbplatser. Till att börja med erbjuds 650 storstäder världen över denna möjlighet.

dotMobi har valt att reserverat de här 650 domännamnen för att försäkra sig om att de används för information till lokalbefolkning och turister i respektive stad. Nu erbjuds de kostnadsfritt till turistbyråer och informationsansvariga i städerna. dotMobi hoppas att det ska göra det enklare för både turister och lokalbefolkning att informera sig via mobilen.

– Stockholm, Oslo, Köpenhamn och 647 andra städer erbjuds en möjlighet att på enkelt sätt kommunicera med stadens alla mobilanvändare, både boende och besökare. Nu kommer man att kunna publicera viktig samhällsinformation för invånarna på .mobi-webbplatser. Dessutom kan man lägga ut intressant information för besökare och bidra till att öka intäkterna från turismen, säger Neil Edwards, VD på dotMobi.

Första stad att lansera en .mobi-webbplats för invånare och turister var Helsingfors. Lanseringen av http://Helsinki.mobi skedde i samband med Eurovisionsschlagerfestivalen i maj 2007, då Helsingfors besöktes av tusentals schlagerturister. Det var ett bra tillfälle att lansera webbplatsen.

– Under Eurovisionsschlagerfestivalen fick vi ett stort antal träffar på webbplatsen. Positivt är att antalet besökare legat på en fortsatt hög nivå sedan dess. Vi använder Helsinki.mobi både som en tjänst för de som besöker Helsingfors och som en mobil plattform för de redan bor och jobbar här, säger Ismo Rantala på Greater Helsinki Promotion som skapade hemsidan.

För att ansöka om en gratis domän skickar man in ett förslag där man beskriver hur den planerade domänanvändningen ska förse mobilanvändare med nya funktioner, tjänster och lokal information. Dessutom ska man kort beskriva hur man tänker informera om tjänsten. För de städer som ansöker gäller också att innehållet måste möta de kvalitetskriterier som finns uppställda hos dotMobi. Ansökningsperioden inleds den 20 augusti 2007.

Om dotMobi
dotMobi (det informella namnet på mTLD Top Level Domain, Ltd.), ett joint venture-företag med huvudkontor i Dublin, Irland och med kontor i Washington, DC, leder utvecklingen av att använda internet i mobiler genom att använda den speciella domänen .mobi. dotMobi säkerställer att sajter som använder namnet .mobi också är optimerade för mobiler. Konsumenter kan vara säkra på att sajten de är inne på och dess innehåll verkligen fungerar som det ska i mobilen.

dotMobi backas upp av ledande mobiloperatörer, nätverk, hårdvarutillverkare och innehållsleverantörer som Ericsson, GSM Association, Hutchison 3, Microsoft, Nokia, Orascom Telecom, Samsung Electronics, Syniverse, T-Mobile, Telefonica Moviles, TIM and Vodafone. dotMobi sponsrar W3C's Mobile Web Initiative.

För ytterligare information om dotMobi, om domäner och registreringar, besök http://mtld.mobi. Följ dotMobis blogg på http://blog.mobi.

Om du vill har mer information kontakta:
Linnéa Hallgren
Edelman Stockholm
08-54 54 55 84
linnea.hallgren@edelman.com

Vance Hedderel
dotMobi
+1-703-485-5563
vhedderel@mtld.mobi

Om du vill veta mer om Greater Helsinki Promotion kontakta:
Johanna Korhonen, Director, Communications
Greater Helsinki Promotion