• Dow Corning/

WACKER OCH DOW CORNING BÖRJAR BYGGA ANDRA FASEN AV FABRIK FÖR PYROGEN KISELSYRA I ZHANGJIAGANG I KINA

Report this content

Zhangjiagang (Kina), 21 oktober 2009 – Idag inledde Wacker Chemie AG och Dow Corning Corporation officiellt byggnationen av den andra fasen av fabriken för pyrogen kiselsyra i Zhangjiagang i Jiangsu-provinsen i Kina. Fabriken för tillverkning av pyrogen kiselsyra är, tillsammans med en siloxanfabrik, en viktig del i en integrerad tillverkningsanläggning för kiselsyra som byggts för båda företagen i kemiindustriparken Jiangsu Yangtze River i Zhangjiagang. Här tillverkar man material som används i stor omfattning inom industrier som bygg och anlägg, skönhet och personvård, energi och fordon. Anläggningen är på en miljon kvadratmeter och är därmed den största anläggningen av det här slaget i Kina och ett av de största och mest avancerade integrerade produktionskomplexen för silikoner i världen.

Den totala nominella kapaciteten för siloxan och pyrogen kiselsyra, vilket inkluderar den nya fabriken för kiselsyra, förväntas bli cirka 210 000 ton per år. Båda parternas investeringar i den nya tillverkningsanläggningen för pyrogen kiselsyra kommer att uppgå till ett medelhögt, tvåsiffrigt miljonbelopp i euro. Vid en startceremoni som hölls i Zhangjiagang idag betonade Dr. Udo Horns, projektchef för Wacker Chemie AG, att den här investeringen är strategiskt viktig: ”I likhet med siloxan är pyrogen kiselsyra ett viktigt intermediat vid tillverkning av färdiga silikonprodukter. Den nya investeringen gör att vi på ett bättre sätt kan uppfylla våra kunders behov och styra utvecklingen av silikonindustrin i Kina”, säger Horns. Brian Austin, Dow Cornings anläggningschef i Zhangjiagang, säger: ”Några av de viktigaste användningsområdena för siloxan och pyrogen kiselsyra är: bygg och anläggning, fordon, elektronik, skönhet och personvård, hälso- och sjukvård, energi och el, gas och vatten, solenergi, textil och papper. Vår investering i den här anläggningen stärker vår förmåga att uppfylla våra kunders behov av att använda silikon för att förbättra deras produkters prestanda och bidrar också till att stärka tillväxten för många viktiga industrier i det här området. Det visar vårt företags engagemang för en hållbar utveckling, där vi använder vår långa historia av specialkunskaper och tekniskt kunnande för att skapa miljömässiga, ekonomiska och sociala fördelar överallt där vi är verksamma.” Pyrogen kiselsyra är en nanostrukturerad specialkemikalie. Den kan användas som ett aktivt fyllnadsmaterial i silikonelastomerer, som ett viskositetsjusterande ämne i färger, tryckfärger, lim, omättade polyesterhartser och plastisoler eller som ett utflytningsmedel, exempelvis i kosmetik-, läkemedels- och livsmedelsindustrierna. Båda företagen äger också tillverkningsanläggningar för färdiga silikonprodukter i Zhangjiagang-området. De båda företagen sköter marknadsföring och försäljning oberoende av varandra. Om WACKER WACKER (www.wacker.com) är ett globalt verksamt kemiföretag med huvudkontor i München i Tyskland. WACKER har ett brett utbud av specialprodukter och är ledande inom flera industrisektorer. Företagets produkter stödjer ett mycket stort antal slutanvändarsektorer med hög tillväxt, t.ex. solenergi, elektronik, läkemedel och hushålls-/personvårdsprodukter. WACKER-koncernen redovisade en omsättning på cirka 4,3 miljarder euro 2008, varav cirka 80 procent genererades utanför Tyskland. WACKER har cirka 15 900 anställda på 27 produktionsanläggningar i Europa, Nord- och Sydamerika och Asien och cirka 100 säljkontor runt om i världen. Wacker Chemie AG är noterat på Frankfurtbörsen (Tyskland) (ISIN: DE000WCH8881). Om Dow Corning Dow Corning (www.dowcorning.com) erbjuder prestandaförbättrande lösningar som uppfyller de många olika behoven hos mer än 25 000 kunder runt om i världen. Dow Corning är globalt ledande inom silikoner och silikonbaserad teknik och innovation och erbjuder drygt 7 000 produkter och tjänster genom företagets varumärken Dow Corning® och Xiameter®. Dow Corning är ett gemensamt bolag (joint venture) som ägs till lika delar av Dow Chemical Company och Corning, Incorporated. Mer än hälften av Dow Cornings årsomsättning genereras utanför USA. Foto är tillgängliga för nedlaggning på http://www.wacker.com/pressreleases