Den e vi tillbaka på Dramaten – nu med Maxida Märak, Rosh och Ison & Fille

Bakom rubrikerna om brinnande förorter finns människor. Kom och hör verkliga berättelser på Dramaten, i samarbete med Teater Fryshuset. Texter tolkade av svenska hiphopartister med Maxida Märak, Rosh eller hiphopduon Ison & Fille live på scen. Nypremiär den 2 mars.

Efter fyra föreställningar i december återvänder Den e vi till Dramaten. Ison & Fille, som var med i första spelomgången, medverkar vid två tillfällen och tillkommer gör nu hiphopartisten Maxida Märak och rapparen Rosh.
Maxida Märak, som står på scen den 2 och den 15 mars, har också bidragit med texter till Den e vi, och skrivit främst om samernas situation. En fråga som hon som människorättsaktivist med stor framgång satt ljus på.

-   Konstnärer är ocensurerade politiker och att använda teater och musik som ett politiskt vapen är, enligt mig, det mest effektiva sättet att sprida kunskap. Vi kan nå ut till en väldigt stor grupp människor som politikerna aldrig kan nå, säger Maxida Märak som kommer att framföra två nya låtar.

Rosh, som slog igenom med remixen av Linda Piras Knäpper mina fingrar och som var en del av den uppmärksammade konserten Ladies First på Dramaten, medverkar den 16 mars och 5 april och hiphopduon Ison & Fille den 8 och 9 mars.

Den e vi är en teaterföreställning som bygger på ungdomars verkliga berättelser om livet på platser som framförallt uppmärksammas i samband med bilbränder och upplopp. En skildring av ett Sverige som inte beskrivs på löpsedlarna, från små bruksorter och förorter i södra Sverige till samiska byar i norr.

Ungdomarnas berättelser är bearbetade av bland andra hiphopartisterna Raymond Peroti (Blues), Maxida Märak och Karwan Faraj (Maktskiftet/Wordsilah) vars texter utgör grunden i föreställningen.

Föreställningen är ett samarbete mellan Teater Fryshuset och Dramaten och en del av Fryshusets projekt Den E Vi, läs mer om projektet här:

Medverkande
David Book
Karim Carlsson
Shada-Helin Sulhav
Charlotta Jonsson

Regi Ulf Stenberg, Emil Rosén Adsten
Kostym Barbro Hellsing
Ljus Magnus Pettersson

Texter
Raymond Peroti
Maxida Märak
Karwan Faraj
Sara Nazari
Mischa Snicker

Biljetterna släpps klockan 12 på Dramaten.se. Biljettkassan öppnar klockan 12.

Nypremiär den 2 mars, Lilla scenen

Citat

Konstnärer är ocensurerade politiker och att använda teater och musik som ett politiskt vapen är, enligt mig, det mest effektiva sättet att sprida kunskap. Vi kan nå ut till en väldigt stor grupp människor som politikerna aldrig kan nå.
Maxida Märak