Dramaten& en fråga om klass

Report this content

I ett Sverige med allt större sociala skillnader håller ett nytt klassamhälle på att växa fram. Den 23 april flyttar klassdebatten in på Dramaten i form av samtal, lyssningar och teater. Moderator är Alexandra Pascalidou. Kvällen är ett samarbete med Sveriges Radio/Radioteatern och Svensk Scenkonst. Det som sker direktsänds via radio och webb.

Utredningar, rapporter, reportage, romaner och dikter berättar om ökad segregation och ökade sociala skillnader i dagens Sverige. Klassbegreppet är tillbaka när man talar om arbetslivet, skolorna, bostäderna, politiken och vardagen. Sverige visar sig som en del av ett Europa präglat av ekonomisk kris och politisk extremism.

Dramaten öppnar sina scener för en kväll full av samtal, rapporter, lyssning och teater - en kväll som ingår i en serie aktuella nedslag i vår tid inom ramen för Dramaten&. Efter Tetsudai – to help (tsunamin och kärnkraftskatastrofen i Japan) och Den arabiska våren riktar vi blicken mot Sverige.

– Teatern har sin plats mitt i samhället. Det är viktigt att vi tar upp de frågor som berör allas vår vardag, att vi uppför oss som den sociala samlingsplats vi är, säger Marie-Louise Ekman, teaterchef.

En fråga om klass är ett samarbete mellan Dramaten, Sveriges Radio/Radioteatern och Svensk scenkonst. Teatern blir en direktsändande station för radio och webb – Sveriges Radio sänder direkt hela kvällen och det som sker på Stora scenen kan ses live via Dramatens och Sveriges Radios webbplatser. Sveriges länsteatrar kommer att vara delaktiga genom lokala arrangemang på temat klass.

Alla evenemang under kvällen har fri entré, i mån av plats. Program för kvällen bifogas separat.

Varmt välkomna!

Måndag 23 april, 18.00 - 22.00,