Premiär för Ann-Sofi Sidéns och Jonathan Beplers konstverk Curtain Callers

Curtain Callers kl 10.00, Tornrummet, Dramaten
Curtain Callers (Entracte) 10.30 Västra Stallet, Storgatan 41
Anmäl närvaro till nw@mobileartproduction.se

Curtain Callers är ett samarbete mellan konstnären Ann-Sofi Sidén och kompositören Jonathan Bepler. Konstverket undersöker den moderna institutionsteatern från insidan och presenteras i två versioner, dels som kortfilm, Curtain Callers, och dels som flerkanalig video-installation Curtain Callers (Entracte). Curtain Callers är producerad av MAP, inspelad på Dramaten och ett samarbete med Dramaten&.

Sidén och Bepler har under en längre tid följt de pågående processerna i jakten på det flyende och förlösande ögonblick som förväntas uppstå i den väl inrepeterade ritualen mellan publik och teaterscen. Verkens fokus ligger i skarven mellan de ständigt pågående scenväxlingar som sker både på, framför och bakom scenen. Publiken är en bärande del av verket, i form av den omfångsrika kör bestående av 600 röster som dirigerades av Bepler.

Ann-Sofi Sidén är sedan 1990-talet en av Sveriges mest uppmärksammade konstnärer både i Sverige och internationellt. Jonathan Bepler är kompositör och har bland annat fått mycket stor uppmärksamhet för sitt samarbete med Mathew Barney i de omfattande filmproduktionerna Cremaster 2, 3 och 5. MAP, MOBILE ART PRODUCTION är en konstproducent som utvecklar nya produktions- och visningsformer för konst.

Vernissage söndag 13 november
13.00 Filmvisning Curtain CallersDramaten, Stora scenen
13.30-14.30 Konstnärssamtal med Ann-Sofi Sidén, Jonathan Bepler och Magdalena Malm, Dramaten, Målarsalen
15.00 – 18.00 Vernissage Curtain Callers (Entracte), Västra Stallet, Storgatan 41
Fri entré, i mån av plats.

Utställning Curtain Callers (Entracte)
13 nov – 11 dec, onsdag – söndag 12 – 18
Västra Stallet, Storgatan 41
 (busshållplats Grevgatan eller Historiska museet)
Fri entré, i mån av plats.

Filmvisningar på Dramaten
Curtain Callers kommer att visas som förfilm till kvällens föreställning på Dramaten följande dagar:
26e nov kl 18.00-18.20,
27e nov kl 14.00-14.20
3e dec kl 15.00-15.20,
4e dec kl 14.00-14.20,
10:e dec kl 18.00-18.20,
11 dec kl 15.00-15.20

Tornrummet, Dramaten. Fri entré, i mån av plats.

För mer information samt pressbilder se www.mobileartproduction.se eller kontakta pressansvarig Kajsa Pontén kp@mobileartproduction.se, 070-949 64 43.

Christina Bjerkander
Vik. presschef