Premiär för Johannes Heldéns ekologiska framtidsprojekt Astroekologi på Lejonkulan

Zooma ut och pixlarna blir stjärnor. Astroekologi är en unik kombination av föreställning, poesi, konsert, multimedial installation och performancekonst. Medverkar gör Johannes Heldén själv, Wildbirds & Peacedrums och  skådespelaren Bahar Pars. Premiär på Lejonkulan den 3 maj.

Vart är vi på väg när klimatförändringen skenar och vi manipulerar DNA och utrotar arter? Vad händer med våra inre och yttre landskap? Med inspiration från astronomen Carl Sagans världsbild visar konstnären och poeten Johannes Heldén på kontrasten mellan vetenskapens stora sammanhang och individens personliga förhållande till naturen. Hur människan letar mönster i tillvaron – för att förstå den, kontrollera den, känna trygghet. Världsrymden möter poesi i en ekologisk ton.

Astroekologi är ett experimentellt ekologiskt projekt om vår framtid på den här planeten, och bortom den. Föreställningen på Dramaten kan ses om en utvidgad tredimensionell bok, en naturupplevelse med poetiska interventioner, en installation med musik, en kombination av allt detta – eller något helt annat. För mig är det fantastiskt att kunna genomföra ett så omfattande verk, där alla beståndsdelar (bok, digitalt verk, föreställning) både interagerar och kan upplevas separat, säger Johannes Heldén.

Föreställningen är en gränsöverskridande konstupplevelse med animationer, poetisk uppläsning, samt specialskriven musik som framförs live av Wildbirds & Peacedrums (Mariam Wallentin och Andreas Werliin) och Johannes Heldén själv.

Astroekologi är ett samarbete mellan Dramaten, Bonniers Konsthall och Albert Bonniers Förlag. Projektet består av en produktion för scen (Dramaten), en bokutgåva på tre språk (Albert Bonniers Förlag) samt ett omfattande digitalt verk (Bonniers Konsthall). Mer om projektet här: www.astroekologi.se

Johannes Heldén har gett ut elva böcker, tre skivor och sju digitala textverk. Han har medverkat i utställningar på bland annat Bonniers Konsthall, Moderna Museet och Malmö Konstmuseum och tilldelades 2015 Sveriges största konstpris av Åke Andrén Stiftelsen. Juryn prisar hans ”tvärkonstnärliga förhållningssätt” och ”högst egna poetiskt sinnade GPS”.

Mariam Wallentin är sångerska, kompositör och multiintrumentalist. Hon är inte bara ena halvan av Wildbirds & Peacedrums, utan också medlem i grupper som Fire! Orchestra och Nuiversum. Dessutom har hon soloprojektet Mariam The Believer och driver skivbolaget Repeat Until Death. Andreas Werliin är slagverkare och producent och spelar förutom i Wildbirds & Peacedrums i band som Tonbruket, Fire!, Fire! Orchestra, Time Is A Mountain och Angles 9.

Bahar Pars har tidigare på Dramaten medverkat i Farnaz Arbabis uppsättning Ungefär lika med och Jens Ohlins Marodörer. 2014 gjorde hon den enda rollen i På alla fyra på Kulturhuset Stadsteatern, en uppsättning som blev utvald att delta i Scenkonstbiennalen 2015. Hon har gjort titelrollen i pjäserna Anna Karenina och Hedda Gabler på Uppsala stadsteater och grammisnominerades för rollen som Parvaneh i filmen En man som heter Ove.

Astroekologi genomförs med stöd av Konstnärsnämnden, Musikverket och Helge Ax:son Johnsons Stiftelse.

Medverkande
Mariam Wallentin
Andreas Werliin
Johannes Heldén
Bahar Pars

Även knutna till projektet är dramaturg Irena Kraus och koreograf Helena Franzén.

Premiär 3 maj, Lejonkulan

Citat