Eirik Stubø utsedd till Dramatens nya teaterchef

Kungliga Dramatiska Teaterns styrelse har beslutat att utse Eirik Stubø till ny teaterchef. Han tillträder 1 januari 2015 och får ett sexårigt förordnande.

För att hitta rätt person att leda Dramaten har styrelsen sedan hösten 2013 genomfört en omfattande rekryteringsprocess. Den har inkluderat ett antal kvalificerade kandidater och valet föll på Eirik Stubø.

– Eirik Stubø har precis de kvalifikationer och de personliga kvaliteter vi har letat efter. Som chef har han gedigna ledaregenskaper med erfarenhet från framför allt Nationaltheatret i Oslo. Under sin tid där utvecklade han även framgångsrikt teaterns internationella profil. Dramaten har haft stora framgångar både publikmässigt och konstnärligt de senaste åren och jag ser fram emot att se hur Eirik tillsammans med medarbetarna kommer att fortsätta att utveckla Dramaten i nya och intressanta riktningar, säger Daniel Sachs, Dramatens styrelseordförande.

– Sveriges nationalscen Dramaten är en unik och traditionsrik teater med stora konstnärliga resurser. Att få möjligheten att som teaterchef och VD vara med och leda Dramaten under åren som kommer är ett erbjudande som det är svårt att tacka nej till, säger Eirik Stubø.

Eirik Stubø, född 1965, är verksam som regissör och har varit teaterchef i 12 år, varav tre år på Rogaland Teater och nästan nio år på Norges nationalteater (Nationaltheatret). Han har vunnit uppmärksamhet för sitt arbete både med samtida dramatik och med klassiker, i synnerhet för sitt nyskapande arbete med Ibsens dramatik. Han mottog 2007 det prestigefulla amerikanska OBIE-priset (Off-Broadway Theater Awards) för Vildanden efter ett gästspel i New York. Han har också mottagit de norska utmärkelserna Heddapriset för Rosmersholm (2009) och Kritikerpriset för Rosmersholm och Andromake (2008/2009). På Dramaten regisserade han Misantropen 2011. I dag arbetar han som teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, där han också har regisserat flera kritikerrosade uppsättningar, så som Stillheten, Onkel Vanja, Körsbärsträdgården och den just nu aktuella Ingenting av mig.

Dramatens nuvarande teaterchef Marie-Louise Ekman är kvar i sin roll till och med årsskiftet.

Eirik Stubø och Dramatens styrelseordförande Daniel Sachs finns tillgängliga för kortare intervjuer torsdag den 22 maj från kl 11.00 på Hotel Diplomat, Strandvägen 7C.

För mer information kontakta:

Pressansvarig Mimmi Fristorp
0703-726 175