Fanny och Alexander på Dramaten 2012

Report this content

Ingmar Bergmans flerfaldigt Oscarsbelönade långfilm och tv-serie Fanny och Alexander blir nu pjäs på Dramatens stora scen. Regisserar gör Stefan Larsson som har en rad Dramatensuccér i ryggen, senast Höstsonaten och Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman samt En familj – August:Osage County av Tracy Letts.

Stefan Larsson utlovar en livlig och varm Fanny och Alexander.

- Det ska bli en galenskapens föreställning, en lovsång till berättandet och kärleken, säger han.

- Fanny och Alexander är en hyllning till teatern, skådespelaren och fantasin. En historia om att stanna i barndomens magi och hålla den ansvarskrävande vuxenvärlden på avstånd - med fest, teater, mat och glupsk sexualitet.

Till sin hjälp har Stefan Larsson en lång rad av Dramatens mer namnkunniga skådespelare, som Marie Göranzon, Reine Brynolfsson, Livia Millhagen, Thomas Hanzon, Jonas Karlsson, Kristina Törnkvist, Christopher Wagelin, Jan Malmsjö, Hans Klinga, Pontus Gustavsson, Tanja Lorentzon, Ellen Jelinek, Kicki Bramberg, Jenny Silfverhjelm och Jon Karlsson.

Fanny och Alexander hade ursprungligen premiär 1982 och kom i två versioner – som långfilm och som en längre tv-serie. Filmen belönades som första icke engelskspråkiga film med fyra Oscars. Filmen sticker också ut som Bergmans mest livfulla film, en mustig och publiktillvänd historia.

Berättelsen har nyligen fått nytt liv på teaterscener runt om i Skandinavien, och har mellan 2009 och 2011 spelats i Oslo, Helsingfors, Århus och Köpenhamn. Den danska uppsättningen regisserades även den av Stefan Larsson, till vardags teaterchef på Aarhus Teater.

Stefan Larsson har även stått för bearbetningen av manuset, från film till teater.

- Jag har inte för avsikt i min bearbetning att lägga karbonpapper på filmen och spela den en gång till - utan jag hoppas att vår föreställning ska vara fri och radikal i relation till filmen. Jag vill ingjuta respektlöshet och mod i skådespelarna så vi mäktar med att göra svindlande teater av Bergmans text.

I rollerna:

Ljus TORBEN LENDORPH
Peruk och Mask
SOFIA RANOW BOIX-VIVES, LENA BOUIC-WRANGE, THEA KRISTENSEN HOLMBERG

För mer information kontakta:
Ulrika Nilsdotter
Presschef Dramaten
tel. 0703-726 122, 08-665 6122
ulrika.nilsdotter@dramaten.se

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik.1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 250 000 personer på sju egna scener samt på turné. Marie-Louise Ekman är VD och konstnärlig ledare. Teatern har omkring 330 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.