Lina Leandersson gör Dramatendebut i Vildanden

Den 23 april är det premiär för Henrik Ibsens Vildanden på Lilla scenen. Rollen som Hedvig spelas av Lina Leandersson som fick sitt stora genombrott i filmen Låt den rätte komma in.

Två familjers öden har korsat varandra. De båda fäderna har haft en firma tillsammans. Den ena har gått ur samarbetet som en segrare, den andre som en förlorare. Nu är det dags för deras söner att mötas.

Regissören Anna Petterssons uppsättning av Vildanden är en våldsam och visuell nytolkning. Vad döljs bakom det välpolerade språket i Ibsens mästerverk? Genom vems blick ser vi händelseförloppet? Och vems sanning är det som styr våra liv?

Anna Pettersson har tidigare hyllats för sin uppsättning av Strindbergs Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater 2012 och belönades med TCO:s kulturpris, Svenska Teaterkritikernas pris och DN:s kulturpris. Hon är förutom regissör även skådespelare och doktorand inom konstnärlig forskning på Stockholms konstnärliga högskola. Hon undersöker bl.a. hur den traditionellt psykologisk-realistiska spelstilen påverkar tolkning och gestaltning av de klassiska dramerna.

-I Vildanden finns en diskrepans mellan språk och handling, människor är inte vad de utger sig för att vara. Strukturerna i det lilla samhälle de lever i är snäva och hierarkiska. Det är förenat med livsfara att hamna utanför gruppen, normen. Människorna i Ibsens drama spelar sina sociala roller med tillkämpat lugn på ett begränsat utrymme, säger regissören Anna Pettersson.

Musiken och ljudet, som har en central roll i föreställningen, är skapad av Gustave Lund från hiphop gruppen Just D. Han har förut gjort musik till föreställningarna Närmanden och Tio exempel på kärlek på Dramaten.

Medverkande:

Emma Englund
Pressansvarig (vik)
emma.englund@dramaten.se

I Vildanden finns en diskrepans mellan språk och handling, människor är inte vad de utger sig för att vara. Strukturerna i det lilla samhälle de lever i är snäva och hierarkiska. Det är förenat med livsfara att hamna utanför gruppen, normen. Människorna i Ibsens drama spelar sina sociala roller med tillkämpat lugn på ett begränsat utrymme
Regissören Anna Petterssons