Peter Konwitschny sätter upp Maria Stuart med systrarna Ekblad på Dramaten

Den flerfaldigt prisbelönte regissören Peter Konwitschny kommer till Dramaten och regisserar Maria Stuart av Friedrich von Schiller med premiär september 2015. Rollerna som de stridande drottningarna Maria Stuart och Elisabeth I spelas av systrarna Stina och Ylva Ekblad.

Konwitschny, som är världsberömd för sina kontroversiella och ofta epokgörande operauppsättningar, har även arbetat mycket med teater. Efter studietiden arbetade han flera år på Berliner Ensemble, framför allt med koreografen och regissören Ruth Berghaus. Peter Konwitschny har satt upp pjäser av dramatiker som Bertolt Brecht, Heiner Müller och Gerhart Hauptmann. Bland hans senaste teateruppsättningar märks Kung Lear och Faust på Schauspielhaus Graz.

Senast Peter Konwitschny arbetade i Sverige var 2011 då han regisserade Salome på Göteborgsoperan.

Premiär september 2015, Stora scenen