Positivt resultat för Dramaten 2012

Vid gårdagens styrelsemöte behandlades Dramatens årsredovisning för 2012. Beläggningen ökade under förra året från 75 till 81 procent och verksamheten visade ett positivt ekonomiskt resultat.

Dramaten har under 2012 haft 31 produktioner på repertoaren. Totalt spelades 1 005 föreställningar – inklusive gästspel och turnéer – för 262 252 besökare. 2012 års turné i samarbete med Riksteatern gick till 20 orter i Sverige och Finland.

Fanny och Alexander var den produktion som spelades flest antal gånger för störst publik – 98 föreställningar sågs av sammanlagt 65 549 personer. Den internationella Bergmanfestivalen gick av stapeln för andra gången med gästspel från några av Europas mest framstående teatrar, så som Schaubühne i Berlin. Även Dramatens temakvällar om klass och ekonomi inom ramen för Dramaten& gjorde avtryck under året – i samarbete med Sveriges Radio radiosändes de med totalt 300 000 lyssnare.

Resultatet för 2012 blev 16,4 Mkr, jämfört med -5,4 Mkr föregående år. Det innebär att det egna kapitalet uppgick till 28,2 Mkr vid årsskiftet.

Flera förlustår har urholkat det egna kapitalet (se tabell nedan). I och med 2012 års resultat ökade det egna kapitalet och överstiger nu styrelsens målsättning för Dramaten – att ha ett eget kapital på minst 20 Mkr.

– Ett återställande av det egna kapitalet ger oss möjlighet att hantera en osäker framtid i en verksamhet där resultatet kan variera kraftigt mellan åren. Vi kan nu koncentrera oss på vårt uppdrag – att som nationalscen stå på högsta nivå vad gäller utveckling, förnyelse och konstnärlig kvalitet, säger teaterchef Marie-Louise Ekman.

Hela årsredovisningen går att läsa som pdf på:
www.dramaten.se/Dramaten/Om-Dramaten/Bolagsstyrning/Arsredovisning/

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Bjerkander
PR- och informationschef