Skivaktuell Sven-Bertil Taube ger exklusiv konsert på Dramaten

Sven-Bertil Taube ger en personlig konsert på Dramatens stora scen i samband med sin 80-årsdag. Med sånger från nya skivan Hommage, anekdoter från sin långa karriär och en 20 man stark orkester, under ledning av Peter Nordahl, hyllar han sina vänner.

Mellan 1960 och 1971 gjorde Sven-Bertil Taube över 30 roller på Dramaten. Nu återvänder han till Stora scenen för att fira sin 80-årsdag och sin nya skiva Hommage, som släpps den 10 november på skivbolaget Universal. Skivan innehåller sånger och dikter av bland andra barndomsvännerna Lars Forssell, Olle Adolphson, Ulf Björlin och Carl Fredrik Reuterswärd. ”Här är jag nu, omgiven av vänner som berikat mitt liv med poesi och musik. Det här albumet är en hyllning till dem” skriver Sven- Bertil Taube i skivans medföljande häfte.

– Dramaten är mitt andliga hem.  Där lärde jag mig mycket som jag har haft glädje av under hela min karriär. Inte enbart som skådespelare på teater och film utan även som uttolkare av visor.  Det är verkligen roligt att komma tillbaka till Dramaten, få bjuda publiken på visor och poesi i nya arrangemang av Peter Nordahl, som även inspirerats till nya kompositioner, och berätta lite om vänner som betytt mycket för mig, exempelvis Lars Forssell och Ulf Björlin. Bägge hade stark anknytning till denna teater – som dramatiker och kapellmästare, säger Sven-Bertil Taube.

Sven-Bertil Taube, som fyller 80 år den 24 november, har en lång karriär som vissångare och skådespelare bakom sig och är en av våra mest folkkära artister. Konserten ges vid ett unikt tillfälle, den 30 november.

Biljetterna släpps idag 9 november klockan 10.00 på dramaten.se. Biljettkassan öppnar klockan 12.00.

Konserten ges i samarbete med Musikaliska och Universal.

Sven- Bertil Taube – en hommage till vänner
30 november kl 18.00, Stora scenen

Dramaten är mitt andliga hem. Där lärde jag mig mycket som jag har haft glädje av under hela min karriär. Inte enbart som skådespelare på teater och film utan även som uttolkare av visor. Det är verkligen roligt att komma tillbaka till Dramaten, få bjuda publiken på visor och poesi i nya arrangemang av Peter Nordahl, som även inspirerats till nya kompositioner, och berätta lite om vänner som betytt mycket för mig, exempelvis Lars Forssell och Ulf Björlin. Bägge hade stark anknytning till denna teater – som dramatiker och kapellmästare.
Sven-Bertil Taube