Sven-Bertil Taube och Krister Henriksson tillsammans på scen för första gången

I Påklädaren möts Sven-Bertil Taube och Krister Henriksson i ett drama om livet på teatern. För regin står Eva Dahlman. Premiär på Stora scenen den 24 mars. Biljettsläpp den 25 oktober klockan 12.

En kväll, under de sista månaderna av andra världskriget, förbereder sig den åldrande skådespelaren Sir John och hans påklädare Norman inför kvällens föreställning av Kung Lear. Runt omkring sig har de en hel ensemble som är helt beroende av att den store skådespelaren går upp på scenen och agerar.

Men Sir John närmar sig ett sammanbrott och uppfattar krigets flyglarm och bombningar som en personlig kränkning. Han vägrar spela! Den ende som kan få upp honom på scenen är hans påklädare.

Krister Henriksson är påklädaren som lever helt för den store skådespelaren. Sven-Bertil Taube är den store skådespelaren som lever helt för sig själv och sin konst. Ett möte mellan två män med helt olika uppgifter – mannen som levt ett helt liv i strålkastarljuset och den som intimt följt och hjälpt honom, bakom scenen.

Författaren Ronald Harwood arbetade själv som påklädare under 1950-talet. Sedan urpremiären 1980 har pjäsen varit ett återkommande inslag på teaterrepertoarerna världen över. 2015 filmatiserades berättelsen med Antony Hopkins och Ian McKellen i rollerna.

Regissören Eva Dahlman har tidigare regisserat succéer som Egenmäktigt förfarande på Scalateatern/Maximteatern, Scener ur ett äktenskap på Uppsala Stadsteater och En handelsresandes död på Dramaten.

Medverkande
Sven-Bertil Taube
Krister Henriksson
Lena Endre
Per Svensson
Fler namn tillkommer.

Översättning Magnus Lindman
Regi Eva Dahlman
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Ljus Ellen Ruge

Biljetterna släpps i biljettkassan och på dramaten.se den 25 oktober klockan 12.

Premiär den 24 mars, Stora scenen

Presschef