Våren 2016 på Dramaten – Hamlet, Alexander Mørk-Eidem och Dimen Abdulla

Här är vårens premiärer på Dramaten! Hamadi Khemiri och Nina Zanjani är Hamlet och Ofelia i Jenny Andreassons version av Hamlet. Alexander Mørk-Eidem undersöker med Rampfeber vad som händer när Dramaten sätter upp en fars. På Lilla scenen blir det ödesdigra otrohetsaffärer i Arthur Schnitzlers De stora vidderna och på Elverket blir det sverigepremiär för Tarjei Vesaas Fåglarna i regi av Ole Anders Tandberg. Unga Dramaten ger två nyskrivna pjäser: Nomnomnom av Dimen Abdulla i regi av Natalie Ringler och Pussy Riot – En punkbön, en pjäs av Irena Kraus baserad på Masha Gessens bok Ord kan krossa betong.

Biljetterna till Hamlet och Dramatens abonnemang släpps den 29 oktober. Övriga biljetter släpps den 10 november.

Fullständig repertoar och rollistor presenteras vid senare tillfälle på dramaten.se.

I anknytning till vårens repertoar fortsätter Dramaten& med introduktioner, samtal och bokcirklar.

Hamlet
av William Shakespeare

En natt möter prins Hamlet sin döda pappas vålnad. Vålnaden påstår att hans bror mördade honom för att ta över tronen och drottningen. Hamlet får i uppgift att hämnas brottet, att ställa allting till rätta. Men vad är det rätta? Hamlets handlingsförlamning växer.

I Shakespeares mästerverk står varje person inför ett komplicerat dilemma, samhället glider mot det korrupta och krigshotet är överhängande. Sorg och dödslängtan trängs med manipulativ maktkamp och intensiva överlevnadsstrategier.

Jenny Andreasson har under många år regisserat kvinnliga dramatiker, men nu tar hon sig an en manlig sådan – och teaterhistoriens största klassiker! I huvudrollerna ser vi Hamadi Khemiri som Hamlet och Nina Zanjani som Ofelia.

I denna uppsättning lyfts pjäsens humor och svärta fram i en kontrastrik och rytmisk iscensättning med scenografi av Marika Feinsilber och koreografi av Dorte Olesen. I bearbetningen är Horatio borta, Ofelia stjäl repliker, hovet gästas av en feministisk teatergrupp och Hamlets mamma har gift om sig med en man som nästan är i Hamlets egen ålder.

2016 är jubileumsår för Shakespeare, 400 år efter hans död.

Hamlet Hamadi Khemiri

Premiär 16 januari, Stora scenen

Pussy Riot – en punkbön
av Irena Kraus baserad på Masha Gessens bok Ord kan krossa betong

Ord kan krossa betong. Några sekunders sång i en kyrka kan skaka en stat och skicka svallvågor över hela världen. Enskilda människor kan utmana makten. Men till vilket pris?

Vi möter tre unga ryska kvinnor som brinner av lust av att förändra samhället. De är feminister. Rebeller. Människor. Men deras kamp för yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter möter hårt motstånd.

Punk- och aktivistgruppen Pussy Riot blev världsberömda efter sin aktion i Kristus Frälsarens katedral i Moskva 2012. Här får vi möta tre av medlemmarna, Nadja, Maria och Kat, innan och efter aktionen. När de planerar, när de jagas, när de döms.

Pussy Riot - en punkbön av Irena Kraus är baserad på den ryskamerikanska journalisten Masha Gessens bok Ord kan krossa betong. Irena Kraus är även aktuell på Dramaten med sin dramatisering av Vilhelm Mobergs Utvandrarna som fick årets Medeapris. Regisserar gör Malin Stenberg som på Dramaten tidigare satt upp bland annat Askungen, Mannen i ormskinnsjackan och Vargtimmen.

Regi Malin Stenberg
Scenografi och kostym Ulla Kassius
Ljus Lina Benneth
Peruk och mask Mimmi Lindell

Urpremiär 5 februari, Unga Dramaten/Målarsalen

De stora vidderna
Av Arthur Schnitzler

Paret Friedrich och Genia är gifta sedan flera år. De befinner sig mitt i varsin 40-årskris. Friedrich botar sin ångest genom att förströ sig med yngre kvinnor. Genia uppvaktas av den unge pianisten Korsakov, men nobbar honom. När denne i förtvivlan tar livet av sig reagerar maken chockerat: ”Hur kan du vara så egoistisk och låta mig vara den enda som sviker?”.

I sina försök att spela ut varandra leker de skoningslöst med varandras, och inte minst sina vänners, känslor.
De stora vidderna är en berättelse om moral och omoral och människans oberäkneliga natur.

Den österrikiske författaren Arthur Schnitzler (1862-1931) var på sin tid högst kontroversiell. Han såg på kärlek och sexualitet med läkarens klara och svala blick, så skarpt att en pjäs som Ringlek fick spelförbud. Idag har hans verk fått en renässans, bland annat genom Stanley Kubricks film Eyes wide shut, som baserades på Schnitzlers roman Drömberättelse.

Friedrich Hofreiter Thomas Hanzon
Genia Hofreiter Petronella Barker
Dr Mauer Erik Ehn
Anna Meinhold-Aigner Irene Lindh
Otto Meinhold-Aigner Otto Hargne Kin
Herr von Aigner Hans Klinga
Fru von Wahl Kicki Bramberg
Erna Wahl Rakel Benér Gajdusek,
Julius Natter Reuben Sallmander
Adele Natter Julia Dufvenius

med flera

Översättning Horace Engdahl
Regi Tobias Theorell
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Ljus Torkel Blomkvist
Peruk och mask Peter Westerberg, EvaMaria Holm

Premiär 11 februari, Lilla scenen

Nomnomnom
av Dimen Abdulla

När Arazos storasyster Trifa leker med sin nya vän Helin får Arazo inte vara med. ”Hon gillar inte ditt ansikte” skyller Trifa ifrån sig. Och de som alltid hängde ihop förut!

Det känns ensamt och hemskt och på natten kommer mörkret, ”nomnomnom”, och försöker dra Arazo med sig. Det kommer från ingenstans med hemska tankar. Men - plötsligt dyker Jaget upp med rak rygg och ryter ifrån. Arazo får en ny röst!

Nomnomnom är en drömsk och existentiell föreställning om hur det är att vara utanför, om att hitta sig själv och att upptäcka världen.

Regissören Natalie Ringler har nyligen regisserat den mycket hyllade Vår klass på Teater Galeasen. Nu tar hon sig an en nyskriven pjäs för den yngre publiken.
Dimen Abdulla, nyutexaminerad från Stockholms Dramatiska Högskola, är redan en av landets mest omtalade dramatiker. Våren 2015 debuterade hon med Revolution i regi av Malin Axelsson på Ung scen/öst och hennes monolog På alla fyra, med Bahar Pars i rollen, blev uttagen till Scenkonstbiennalen i Malmö. Hon är också aktuell som Radioteaterns första husdramatiker mellan 2015-2016.

Regi Natalie Ringler
Scenografi Jan Lundberg
Kostym Zofi Nilsson
Ljus Patrik Angestav
Peruk och mask Lena Strandmark
Musik Alexander Öberg

Premiär 25 februari, Unga Dramaten/Tornrummet

Fåglarna
av Tarjei Vesaas, dramatisering Ole Anders Tandberg och Nils Sletta

Ett av den nordiska berättarkonstens stora mästerverk nu på Dramaten!

Mattis lever i ett litet hus med sin syster Hege. De har ont om pengar, men Mattis har svårt att finna sig tillrätta med något arbete. Han identifierar sig mer med den hemlighetsfulla morkullan som far över husets tak om nätterna och står kanske närmare naturen än människorna. När han ändå hittar sysselsättning som färjekarl möter han Jörgen, som flyttar in i huset. Systern och Jörgen blir snart ett par – vilket får Mattis värld att rämna. Kampen om systern blir hans allt.

Regissören Ole Anders Tandberg återvänder till Dramaten med sin dramatisering av Tarjei Vesaas roman Fåglarna, en stor framgång på Det Norske Teatret i Oslo, 1997. Tarjei Vesaas (1897-70) är en av den norska litteraturhistoriens giganter och var många gånger tippad och föreslagen nobelpristagare i litteratur.

Ole Anders Tandberg är en norsk regissör som rör sig mellan opera- och teaterscenerna. Har på senare år regisserat en rad föreställningar på Stockholms stadsteater som Kung Lear, Othello, Jag är vinden och storsuccén Min kamp och på Kungliga Operan i Stockholm har han satt upp  Don Giovanni,  Trollflöjten och La Nozze di Figaro med flera.  På de internationella operascenerna har Ole Anders Tandberg haft framgång med bland annat Lady McBeth of Mtsensk i Berlin.

Översättning Marie Lundquist
Regi Ole Anders Tandberg
Scenografi Erlend Birkeland
Kostym Maria Geber
Ljus Ellen Ruge

Premiär 18 mars, Elverket

Rampfeber
av Michael Frayn

Repetitionerna pågår av farsen som har allt! Pilska karlar, lättklädda fruntimmer, arabiska schejker och väldigt många dörrar. Tyvärr har de upphöjda skådespelarna inte alls lust att spela en simpel fars full av sexistiska skämt och grunda personporträtt. Ensemblen har också allvarliga samarbetsproblem, inte minst med den oerhört folklige regissören.

Ja, uppsättningen ser faktiskt ut att bli något av en katastrof.

I Rampfeber, en komedi med lika delar Måndag hela veckan, Stefan och Krister och Lars Norén, får vi följa det kaosartade arbetet med denna fars. Både före och efter premiären, både på och bakom scenen.

Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem, som tidigare regisserat en rad publiksuccéer på Kulturhuset Stadsteatern som Djungelboken, De tre musketörerna och Tre systrar. 2014 vann han Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris, där en del av motiveringen löd: ” för att han outtröttligt skapar samtidsaktuella fullträffar av teaterklassiker”.

Bearbetning och regi Alexander Mørk-Eidem
Scenografi och kostym Erlend Birkeland
Ljus Ellen Ruge
Peruk och mask Barbro Forsgårdh, Nathalie Pujol

P
remiär 14 april, Stora scenen

Dramaten&:s föreställningskopplade evenemang våren 2016

Introduktion till Hamlet
Kom en stund innan, och få reda på lite mer. Dramaturgen Emma Meyer Dunér berättar om William Shakespeare och världsdramatikens mest berömda drama – Hamlet, som spelats, tolkats och översatts i otaliga versioner. Var tid har sin Hamlet. Fri entré, begränsat antal platser.
22 jan, 16 feb, 30 minuter före föreställningen, Marmorfoajén.

Samtal om Hamlet
Samtal efter föreställningen med regissören Jenny Andreasson, skådespelarna Nina Zanjani och Lotta Tejle. Hur förhåller man sig till en text som alla kan citera ur? På vilket sätt lever texten idag? Dramaturgen Emma Meyer Dunér leder samtalet.
23 januari, 15 min efter föreställningen, Marmorfoajén. Fri entré.

Introduktion till Pussy Riot – en punkbön
Kom en stund innan, och få reda på lite mer. En feministisk rysk punkgrupp, ett konstnärskollektiv, en aktivistgrupp, ett performancekollektiv? – hur kan man ringa in Pussy Riot och deras aktioner – och kan man förstå dem närmare med en pjäs? Irena Kraus, dramatiker, leder oss vidare i en introduktion till föreställningen.
9 februari, 24 februari, 30 minuter före föreställningen, Målarsalens foajé. Fri entré.

Introduktion till De stora vidderna
Kom en stund innan, och få reda på lite mer. Arthur Schnitzler har kallats ”Dramatikens Freud” och var det stora namnet på teatrarna runt sekelskiftet 1900. Aktuell nu igen, bland annat då hans Drömberättelse låg till grund för filmen Eyes wide shut. Här berättar Dramatens chefdramaturg Magnus Florin mer om Schnitzlers författarskap. Om tillhörigheten till dekadenterna och om varför hans böcker brändes på bokbål i Nazityskland.
23 feb, 1 mars, 30 minuter före föreställningen, Marmorfoajén. Fri entré.

Samtal med Masha Gessen
Masha Gessen är en rysk-amerikansk journalist och författare som varit starkt kritisk mot Putin. Som verksam journalist i Ryssland har Masha Gessen själv upplevt hur flera av hennes vänner och kolleger trakasserats och försvunnit under mystiska omständigheter. Masha Gessen tilldelades Tucholskypriset av Svenska PEN 2013. I boken Ord kan krossa betong skildrar hon vilket genomslag punkkollektivet Pussy Riot har fått inte bara i Ryssland, utan i hela världen. Hör henne här i ett samtal med journalisten Michael Winiarski.
6 februari kl 17.00, Målarsalen. Fri entré, begränsat antal platser.

Introduktion till Fåglarna
Kom en stund innan och få reda på lite mer om den ofta nobelpristippade norska författaren Tarjei Vesaas (1897-1990) och hans roman Fåglarna, ett mästerverk i den nordiska berättarkonsten. Dramaturg Irena Kraus berättar om Vesaas författarskap.
1 april, 12 april, 30 minuter före föreställningen, Elverkets foajé. Fri entré.

Samtal om Rampfeber med Alexander Mørk-Eidem
Samtal efter föreställning med regissören Alexander Mørk-Eidem. Här i ett samtal med dramaturgen Magnus Florin om arbetet från idé till föreställning.
6 maj, 15 min efter föreställningen, Marmorfoajén. Fri entré.

Bokcirklar:

Dramatens bokcirkel – om Hamlet
Diskutera världsdramatikens mest berömda drama i en bokcirkel på Dramaten. Dramaturg Emma Meyer Dunér leder samtalet. Hamlet är aktuell i Jenny Andreassons regi på Stora scenen. Boken finns att köpa i Dramatens biljettkassa. Begränsat antal platser.
Söndag 24 januari kl 15.00-16.00, Paulikafét

Dramatens bokcirkel – om Anteckningar från ett källarhål
Diskutera Dostojevskijs Anteckningar från ett källarhål i en bokcirkel på Dramaten. Dramatens chefdramaturg Magnus Florin leder samtalet. Dostojevskijs är samtidigt aktuell på teatern då Idioten ges på Stora scenen.  Boken finns att köpa i Dramatens biljettkassa. Begränsat antal platser.
Söndag 7 februari kl 15.00-16.00, Paulikafét

Dramatens bokcirkel – om Jonas Hassen Khemiris Allt jag inte minns
Diskutera Jonas Hassen Khemiris senaste bok Allt jag inte minns i en bokcirkel på Dramaten. Dramatens chefdramaturg Magnus Florin leder samtalet. Jonas Hassen Khemiri är aktuell på Dramaten med föreställningen Ungefär lika med på Lilla scen. Boken finns att köpa i Dramatens biljettkassa. Begränsat antal platser.
Söndag 17 april kl 15.00-16.00, Paulikafét

Emma Englund