Bolagsstämman den 11 juni 2001 i Drax Holding AB (publ)

Bolagsstämman den 11 juni 2001 i Drax Holding AB (publ) Bolagsstämman beslutade * att styrelsen skall bestå av fem ledamöter och att till styrelseledamöter omvälja, Fred Andersson, Krister Hanner, Gunnar Svedbergh och Björn Wolrath samt nyvälja Christer Bergquist, VD i Drax Holding AB som ordinarie styrelseledamot. Göran Westling hade undanbett sig omval. * att ändra bolagets bolagsordning avseende bolagets verksamhetsföremål, till att även omfatta utveckling och handel med programvara inom industri-, handel-, service- och tjänsteproduktion samt konsult- och utbildningsverksamhet inom IT- och verksamhetsstyrning. * att genom en riktad nyemission emittera 18 st nya aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet med 90 öre. Aktierna tecknades av Christer Bergquist till en emissionskurs om 30 öre per ny aktie. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt var att en riktad nyemission av 18 st aktier var nödvändig för att antalet aktier i bolaget skulle vara jämnt delbar med femtio, vilket i sin tur var en förutsättning för genomförandet av sammanläggning av aktier. * att ändra bolagets bolagsordning för sammanläggning av aktier, en sk omvänd split varvid 50 aktier å nominellt 5 öre lades samman till en (1) aktie å nominellt 2 kr och 50 öre. Sammanläggningen av aktier beräknas genomföras den 25 juni 2001. Sista dagen för handel med gammal aktie har bestämts till den 19 juni 2001 och första dagen för handel med ny aktie har bestämts till den 20 juni 2001. * att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om en nyemission av aktier, konvertibla skuldebrev och/eller skuldebrev förenade med optionsrätter till nyteckning av aktier innebärande en ökning av bolagets aktiekapital med högst 3.750.000 kr. Styrelsen återkallade de tidigare föreslagna optionsprogrammen i dotterbolagen Heart, Prosolutions samt Affärskraft som resultat av att Drax fokuserar på konsultverksamhet. Christer Bergquist, verkställande direktör, angav att kallelse till extra bolagsstämma i augusti kommer att utfärdas i juli/augusti. Den extra bolagsstämman kommer att föreläggas förslag om namnändring till Prosolutions, ett förslag till nytt optionsprogram samt de eventuella förändringar av styrelsen som bedöms lämpliga med anledning av konsultfokuseringen. Vid bolagsstämman angav Christer Bergquist vidare att konsultverksamheten i Drax under år 2000 utgjorde 67% av omsättningen för att ha vuxit till 80% under första kvartalet 2001. Vinstmålet för konsultverksamheten har satts till 15% vilket bör kunna nås från och med år 2002. Verksamheten kommer i år att omsätta drygt 200 mkr men beräknas nästa år kunna nå 300 mkr. Portföljinnehav som inte tillhör den framtida kärnverksamheten kommer att placeras i ett separat bolag och avvecklas i den takt som skapar bäst aktieägarvärde. De bolag som idag omfattas av detta är Nextlink.to (45,5%), Global events online s.a.r.l (25%), WebOn (100%), Heart Reklambyrå (100%) samt Comspace (100%). Den tidigare aviserade nedläggningen av venture capital verksamheten i Drax innebär att coperate finance funktionen i moderbolaget avvecklats. Fredrik Nygren som varit ansvarig för funktionen och vVD övergår till annan verksamhet. För mer information kontakta Christer Bergquist, VD Drax Holding, 08-454 83 00, 070-588 16 11 Rey Langels, ansvarig för Business Management i Drax Holding, 08-454 83 00, 070-588 42 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/12/20010612BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/12/20010612BIT00450/bit0001.pdf