Delårsrapport för perioden januari - mars 2001

Report this content

Delårsrapport för perioden januari - mars 2001 Drax Holding AB (publ) · Omsättningen under första kvartal uppgick till 86,9 (76,6) Mkr. · Resultat före goodwillavskrivningar uppgår för perioden till - 16,6 (16,2) Mkr. · Soliditeten var vid periodens utgång 60 % (83%) och likvida medel uppgick till 14,2 (14,1) Mkr. · Omsättning och resultat Omsättningen under första kvartalet 2001 nådde 86,9 (76,6) Mkr. Resultatet före goodwillavskrivningar om 6,9 (5,1) Mkr blev -16,6 (16,2) Mkr. I resultatet för första kvartalet 2000 ingår realisationsvinster om 23,6 Mkr. Utveckling per investeringsområde januari - mars år 2001 TSEK, Jan - Mars / 2001 Omsättning Media Enablers 9,1 Consulting 67,8 Wireless Communication 0,1 Market Communication 7,1 Accessibility 7,3 Rörelseresultat före goodwillavskrivningar Media Enablers -4,4 Consulting -0,9 Wireless Communication -2,2 Market Communication -0,3 Accessibility 0,2 Resultatutveckling under första kvartalet var inom investeringsområdena Accessibity och Market Communication positiv. Investeringsområdet Consulting utvecklas positivt. Däremot har resultatet försämrats kraftigt inom investeringsområdet Media Enablers. Detta är huvudsakligen ett resultat av den negativa utvecklingen inom Stinglight AB. Även resultatet inom investeringsområdet Wireless Communication har försämrats markant. Sammanlagt belastar Stinglight AB och Mobile Mind AB första kvartalets resultat med ca 5,5 Mkr. Media Enablers Comspace (100%) uppvisar fortsatt försäljningstillväxt och har fr o m mars nått positivt rörelseresultat. Frekvens (100%) har däremot utvecklats svagt, då marknaden för streaming-media försvagats. News Online (43% av kapitalet, 51,5% av rösterna) har en fortsatt god kundtillströmning. Global Events Online (25%) har under kvartalet utökat sitt utbud ytterligare med bl. a speedway och är därmed nu den sports betting site som har det bredaste utbudet av motorsporter. Consulting Drax-koncernen innehåller i dagsläget ett antal väletablerade konsultbolag med starka marknadspositioner. Tillsammans utgör dessa bolag för närvarande 65% av antalet anställda inom Drax-koncernen samt närmare 80% av omsättningen under första kvartalet. Prosolutions (100%) har utvecklats positivt. Prosolutions har inte påverkats negativt av Ericsson's aviserade neddragningar utan är nu en av Ericsson utsedd "preferred supplier". Förändringsarbetet avseende Affärskrafts (100%) affärsmodell fortgår enligt plan och verksamheten i ExplaChange är sedan februari fullt integrerad i Affärskraft. Inom Dicom Datautveckling (100%) har ett antal åtgärder vidtagits för att uppnå tillfredställande lönsamhet, bl. a har personal nedskärningar genomförts samtidigt som den allmänna kostnadsnivån reducerats. Dessa åtgärder förväntas få full resultat effekt under tredje kvartalet. High Digital Education & Consulting AB har efter en trög inledning på året med avseende på försäljning, nu tagit fart och utvecklas planenligt. WebOn AS (100%) uppnådde ett positivt resultat trots försämrade marginaler. Wireless Communication Det allt kärvare marknadsklimatet har även drabbat Mobile Mind (100%) som noterat en svag försäljning under kvartalet. Nextlink.to (45,5%) har under första kvartalet 2001 lanserat ett s k one-size-fit-all (OFA) headset för den professionella marknaden, vilken mottagits mycket positivt. Market Communication Heart (100%) utvecklas fortsatt positivt. Under första kvartalet ökade omsättningen med ca 14%. Accessibility BCCI (100%) gruppens resultat har, efter den omstrukturering som genomfördes under år 2000, förbättrats markant. Likviditet och finansiell ställning Resultatet per aktie uppgick till -0,08 (0,04) kr baserat på det utestående antalet aktier vid periodens slut. Det egna kapitalet vid rapportperiodens slut uppgick till 0,68 (1,82) kr per aktie. Likvida medel uppgick till 14,2 (14,1) Mkr och soliditeten till ca 60% (83%). Antalet anställda Vid rapportperiodens slut uppgick antalet anställda inom Drax koncernen till 363 (274) personer, varav 93 (70) kvinnor. Förändring av antalet aktier Antalet aktier i Drax var per den 31 mars till 339 210 582. Under första kvartalet har antalet aktier inte förändrats. Moderbolaget Moderbolagets omsättning under första kvartalet 2001 uppgick till 2,1 (23,8) Mkr. Rörelseresultat för goodwill avskrivningar uppgår för perioden till -8,1 ( 20,1) Mkr. Viktiga händelser efter rapportperiodens slut Styrelsen i Stinglight AB, som till 84% ägs av Drax Holding AB och till resterade del av ledningen, ställde den 11 april in betalningarna för att undersöka förutsättningarna för en rekonstruktion. Därefter har styrelsen begärt Stinglight AB i konkurs då styrelsen gjort bedömningen att det för närvarande inte finns några tydliga tecken på en snar marknadsförbättring. Under första kvartalet 2001 gjorde Stinglight AB en förlust på ca 3,7 Mkr och var således den enskilt största förlustkällan i Drax koncernen. Drax Holding AB har med anledning av betalningsinställelsen, efter samråd med bolagets revisor beslutat att skriva ned aktierna i och fordringarna på Stinglight AB till noll, vilket belastar moderbolagets resultat för år 2000 med 40 Mkr. På koncernnivå innebär detta att nettoresultatet för år 2000 kommer att justeras ned med en goodwillnedskrivning på ca 25 Mkr, till ca -296 Mkr. Diskussioner förs för närvarande om att avyttra Mobile Mind AB och Frekvens AB. Dessa diskussioner förväntas kunna slutföras under maj månad. Intressebolaget Nextlink.to AS (45,5%) är för närvarande i slutskedet av en "private placement" till främst internationella institionella och industriella investerare. Utfallet av denna process torde vara klar under maj månad. Framtidsutsikter Arbetet med att strukturera och renodla portföljen fortsätter och en koncentration för att skapa en kritisk massa pågår. För att öka incitamentet för ledning och anställda i Drax dotterbolag kommer styrelsen inför bolagsstämman lägga fram förslag till optionsprogram i ett antal dotterbolag. Kommande rapporttillfällen och bolagsstämma 2001 Årsredovisningen kommer att hållas tillgänglig hos bolaget för aktieägarna fr o m den 28 maj 2001 och kan beställas från koncernens huvudkontor. Den kommer även att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.draxholding.com. Bolagsstämma kommer att hållas den 11 juni 2001. Styrelsen kommer vid bolagsstämman att föreslå att utdelning inte skall utgå. Rapport avseende det första halvåret 2001 publiceras den 22 augusti 2001. Rapport avseende det tredje kvartalet 2001 publiceras den 7 november 2001. Bokslutskommuniké för 2001 offentliggörs den 21 februari 2002. Stockholm den 3 maj 2001 Christer Bergquist,VD Drax Holding AB Frågor kan ställas till: Christer Bergquist, VD Fredrik Nygren, vVD Tel: 08-454 83 00 Tel: 08-454 83 01 Mobil: 0708 66 16 01 Mobil: 0733 34 14 80 christer.bergquist@draxholding.com fredrik.nygren@draxholding.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT01070/bit0003.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/03/20010503BIT01070/bit0003.pdf Hela rapporten