Drax avyttrar Dicom Datautveckling

Drax avyttrar Dicom Datautveckling · Försäljningen av Dicom Datautveckling stärker Drax kassa med 7,5 Mkr, men med en realisationsförlust om 12 Mkr. · Avyttringen förbättrar omgående Drax löpande resultat · I enlighet med tidigare uttalad strategi om att renodla och koncentrera verksamheten har Drax styrelse idag beslutat avyttra Dicom Datautveckling AB. Dicom Datautveckling förvärvas av Dicom Intressenter AB, som ägs av bolagets ledning och personal, för 7,5 Mkr kontant. Försäljningen av Dicom Datautveckling medför en reaförlust på ca 12 Mkr. Beslutet förutsätter godkännande av bolagsstämman i Drax. Bolaget har under en längre tid utvecklats svagt. Omsättningen för Dicom Datautveckling var under år 2000 53,2 Mkr, varav merparten utgjordes av hårdvaruförsäljning. Rörelseresultatet var negativt med 2,2 Mkr. Genom försäljningen av Dicom Datautveckling stärker således Drax kassan ytterligare, förbättrar det löpande resultatet samt frigör personella resurser. För mer information kontakta Christer Bergquist, VD i Drax Holding AB, 08-454 83 00, 0708 66 16 01 Rey Langels, Business manager, 08-454 83 00, 0705 584201 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT00820/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/23/20010523BIT00820/bit0002.pdf