DreamHack arrangerar fyra panelsamtal med gamingfokus under Bokmässan 2020

Panelsamtalen fokuserar på; gaming och esports i skolan, barns spelande och föräldraskap, spelens förenande faktor, vikten av gräsrotsrörelser

STOCKHOLM — DreamHack vill lyfta den förenande kraft som spelande och esport besitter. Därför deltar DreamHack i årets upplaga av Bokmässan som i år hålls online mellan den 24-27 september.

DreamHacks deltagande sker, tillsammans med fyra ytterligare samarbetspartners, under temat “Digital kultur” och kommer att hålla följande fyra panelsamtal som sänds på Bokmässans Play-plattform:

1. Gräsrotsrörelsen viktiga roll i ett hållbart ekosystem för esporten

Esport är ett brett begrett som innefattar flertalet olika tävlingsinriktade grenar inom gaming, varav samtliga har sina egna fans, ligor och turneringar. Trots esportindustrins storlek är är gräsrotsrörelsen jämförelsevis liten i förhållande till andra sporter. Vi diskuterar processen att gå från amatör till proffs inom esporten, infrastrukturen i den framtida esportindustrin och varför gräsrotsrörelser spelar en avgörande roll för att bygga den.

• Panelsamtalet sker på engelska

• Fredag, 25 september, 15:00-15:40

• Chris Jonasson, styrelsemedlem, Svenska E-sportförbundet
    • Kelly Ong Xiao Wei, Chief Strategy Officer och delägare, Alliance
    • Ludwig Sandgren, CEO och medgrundare, Godsent
    • Idun Isdrake, CEO, Playcentric Studios

1. “Bara ett game till” - ett samtal om barns spelande och föräldraskap

Ett samtal om föräldraskap och spelande barn. Gaming är i dag ett av de största fritidsintressena bland barn och unga – 80% av de mellan 13-19 år spelar någon form av digitala spel. Hur förhåller vi oss till detta intresse som vuxna och föräldrar?

• Fredag, 25 september, 16:00-16:40

• Jesper Englin, utbildare, Female Legends
    • Richard Nordin, riksdagsledamot
    • Jonathan “Loda” Berg, CEO och delägare, Alliance
    • Elaine Boström, styrelsemedlem, Sverok

1. Gaming och esport i skolan - störande moment eller ett kreativt verktyg?

Hur olika lärare och skolor lyckats implementera gaming och e-sport som en del av elevers utbildning.

• Fredag, 25 september, 17:00-17:40

• Andreas Westman, esportcoach, LBS
    • Felix Serrao, utvecklingsledare, Göteborgsregionen
    • Ida Westerlund, DreamHack
    • Elaine Boström, styrelsemedlem, Sverok

1. Spel - en gränsöverskridande kultur som förbättrar världen

Inkludering, tillgänglighet och diversitet är viktigt inom all kultur. Spelkulturen visar hur vi kan verka åldersöverbryggande och inkluderande oavsett kroppsfunktion, och även lösa utmaningar i samhället. Digitala verktyg kan inkludera fler och ge en röst och plats till de som inte inkluderas annars.

Vi vill visa konkreta exempel på hur gaming används som ett verktyg för lyckad integration, med bland annat “Fritidsgårdskampen" i Jönköping och Studio Ludum från Högskolan i Skövde. Vi pratar om den senaste forskningen om hjärnan och det digitala samt om att gaming ej är ett intresse uppdelat mellan generationer, utan något som kan ge unga och årsrika en meningsfull fritid och ett sammanhang, samt vilka konsekvenser det kan få om barn inte har tillgång till detta.

• Lördag, 26 september, 15:00-16:00

• Susanne “Jenyfear” Bergstedt, 69-årig streamer och gamer
    • Mathilda Imhof, event och social media manager, Gameffect AB
    • Tove Lindahl Greve, generalsekreterare, Majblomman
    • Jimmy Andersson, forskarassistent, Högskolan Skövde
    • Victoria Teodorsson, forskarassistent, Högskolan Skövde
    • Max Horttainen, CEO, Rainly Lab

För ytterligare information, vänligen kontakta David Jawette, projektledare för DreamHacks deltagande på Bokmässan. Kontaktuppgifter finner ni längre ner.

KONTAKTPERSON, DREAMHACK:

David Jawette, projektledare, DreamHack