DreamHack bjuder in till panelsamtal av gaming under Elmiadalen

Panalen “Gaming: Skam eller samhällsnytta” gästas av:Richard Nordin (c), Mats Green (m), Lillie Klefelt, Matilda Imhof

STOCKHOLM — DreamHack, till vardags känt för gamingfestivaler och esport, är stolta partners till Elmiadalen som arrangeras den 29-30 juni och är öppet för alla att ta del av online. Som partner har DreamHack tagit fram en egen programpunkt i form av panelsamtalet “Gaming: Skam eller samhällsnytta”.

Vilken roll har gaming i framtidens samhälle? Är gaming en farlig sysselsättning eller en förutsättning för nytänkande inom utbildning, jämställdhet och integration? Detta är två av de frågor som paneldeltagarna kommer att diskutera. Panelsamtalet sker mellan kl 11:10-11:40 den 30 juni och sänds på Elmiadalens sajt.

PANELDELTAGARE

• Richard Nordin - Riksdagsledamot för Centerpartiet med ett personligt intresse för gaming. Har även medverkat i DreamHacks “Stream Zone” som privatperson under en av DreamHack-festivalerna i Jönköping.

• Lillie Klefelt - Medgrundare till organisationen Female Legends som verkar för tjejer och icke-binäras representation samt inkludering i gamingvärlden.
  • Matilda Imhof - Projektledere på Game Effect, ledde “Fritidsgårdskampen” i Jönköpingsregionen under 2019.
  • Mats Green - Moderat riksdagsledamot från Region Jönköping, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Moderaterna.

Panelsamtalet leds av journalisten, författaren och moderatorn Niklas Källner, känd från

Skavlan och innan dess som reporter för programmet Go´kväll. Niklas har också varit programledare för bland annat Arvinge okänd, I särklass med Niklas och Delat land.2015 debuterade han som författare med boken Tills man dör lever man och 2018 kom uppföljaren Och bilen går bra? som handlar om hur du fixar kallpratet.

POLITIKERKAMP I ROCKET LEAGUE

Förutom panelsamtalet kommer DreamHack även att anordna en turnering i det populära fotbollsinspirerade spelet Rocket League. Tävlar gör representater för de två ungdomsförbunden MUF och SSU i Jönköping.
Under de två dagar som Elmiadalen pågår kommer det att göras totalt fyra nedslag från turneringen, nämligen kl 14:00-14:30 och 18:10-18:40 den 29/6 samt 10:40-11:10 och 13:20-13:50 den 30/6.

DREAMHACK STÖTTAR VÄRLDENS BARN

Som en del DreamHacks engagemang i Elmiadalen stöttar vi organisationen Världens Barn. DreamHack bidrar med priser (merchandise och festivalbiljetter) till tävlingar som hålls till förmån för insamlingen, dessutom kommer prispotten  för Politikerkampen att skänkas till Världens barn. Det vinnande ungdomsförbundet får donera 8 000 kronor i sitt namn medan förlorarna donerar 2 000 kronor.. Läs mer om insamlingen här.

För mer information och ett fullständigt schema, vänligen besök elmiadalen.se.

VID FRÅGOR GÄLLANDE DREAMHACKS DELTAGANDE I ELMIADALEN VÄNLIGEN KONTAKTA:

David Jawette, DreamHack

0768 65 65 56 | david.jawette@dreamhack.com

OM DREAMHACK
DreamHack skapar underhållning för en ung digital generation. DreamHack grundades 1994 som ett lanparty, men har under de senaste 25 åren utvecklats till en digital festival för unga i Europa och Nordamerika. DreamHack-festivalerna bjuder på  esport i flera grenar, livemusik, utställningar, kreativa tävlingar, lanparty, cosplay och mycket mer. DreamHack är pionjärer inom esport och fortsätter att vara en av världens största producenter av esportinnehåll. Miljontals tittare följer DreamHacks sändningar varje år. Under 2019 välkomnade DreamHack fler än 345 000 besökare.
Mer information finns på dreamhack.com. DreamHack är en del av det ledande digitala underhållningsföretaget MTG. Mer information på mtg.com.

OM ELMIADALEN

Den 29-30 juni samverkar en rad viktiga aktörer för att skapa den digitala mötesplatsen Elmiadalen, med syfte att möjliggöra erfarenhetsutbyte och tillvaratagande av den innovationskraft som finns i Sverige, i kölvattnet av Covid-19 pandemin.

Vad är Elmiadalen?

Elmiadalen - erfarenhetsutbyte och samverkan över traditionella gränser för framtiden.

För vem?

Elmiadalen är öppet för alla - beslutsfattare, politiker, influencers och allmänheten. Alla som vill framåt!

Hur?

Viktiga frågor kommer belysas, diskuteras och debatteras av företrädare för näringslivet, organisationer och politiker. Under Elmiadalen ställs frågor kring: Inhemsk försörjning eller internationell samverkan? Hur får man mer för mindre? Lever vi nu som vi lär?
Ta del av ElmiadalenElmiadalen livestreamas och är kostnadsfritt för alla. I det fall myndigheternas riktlinjer kring stopp för fysiska möten lättat kommer vi även öppna för att träffas på Elmias vackra utomhusområde och/eller i våra luftiga mässhallar.

Världens Barn

Under Elmiadalen deltar Världens Barn aktivt med insamling, roliga aktiviteter och tankeväckande samtal. Tillsammans med företag, organisationer och fantastiska artister kommer vi alla bidra, för alla barns rätt till hälsa, skola och trygghet!
Allt överskott från Elmiadalen går oavkortat till insamlingen för Världens Barn.