DreamHack Masters till Jönköping under DreamHack Summer 2020

16 av världens bästa CS:GO-lag tävlar om en prispott på drygt 2,3 miljoner kronor

DreamHack Masters är en del av ESL Pro Tour

STOCKHOLM — DreamHack har idag presenterat att den första upplagan av DreamHack Masters kommer att hållas i Kinnarps Arena, Jönköping, under DreamHack Summer i juni 2020. I DreamHack Masters tävlar 16 av världens bästa lag i spelet Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) om en total prispott på 250 000 dollar, eller drygt 2,3 miljoner kronor.

DreamHack har en lång historia av att arrangera stora Counter-Strike-turneringar under Summer och Winter-festivalerna i Jönköping. I takt med att turneringarnas populäritet ökade växte publiken, något som ledde till nästa steg i utvecklingen för DreamHacks toppturneringar i CS:GO.

DreamHack har sedan 2016 lanserat och utvecklat DreamHack Masters-konceptet, en arenaturnering med plats för 16 av världens bästa lag och med en prispott på 250 000 dollar. DreamHack Masters är en turnering i absoluta toppklass som fokuserar på tittarupplevelsen, både i arenan och för de miljoner tittare världen över som följer turneringen online.

"Att ta DreamHack Masters till Jönköping belyser verkligen dess historiska betydelse," förklarar DreamHacks co-CEO Marcus Lindmark. “I takt med att DreamHack växte så växte även  vårt behov av utrymme för att tillgodose den utvidgningen – vilket resulterade i vad vi nu känner igen som DreamHack Masters. Det handlar, vanligtvis, om fristående turneringar som äger rum på arenor separerade från våra festivaler. Att vi nu kan ta Masters tillbaka där allt egentligen tog sin början, på våra DreamHack-festivaler i Jönköping, är fantastiskt.

Han fortsätter: ”Esportfans kan förvänta sig en fantastisk upplevelse under tre dagar av matcher på Kinnarps Arena och det  utöver LAN-festen och utbudet som planeras som en del av DreamHack Summer. Detta kommer att bli speciellt och något ni inte vill missa. ”

Jönköping har, i egenskap av skådeplats för DreamHack Summer och DreamHack Winter, stått värd för många turneringar i den populära speltiteln Counter-Strike. Detta har gjort staden till en samlingsplats för några av världens bästa spelare samtidigt som den har bidragit till utvecklingen av esporten. 2013 flyttade CS-scenen över till den senaste versionen av det populära spelet, CS:GO, och DreamHack Winter utsågs till värd för den första Valve-sanktionerade Major-turneringen någonsin i spelet . Den gången blev bjöds publiken på en helsvensk final i vilken Fnatic säkrade titeln efter vinst i mot Ninjas in Pyjamas.

DreamHack Masters är en del av DreamHacks och ESL:s gemensamma turneringsstruktur kallad ESL Pro Tour. ESL Pro Tour skapades för att bidra till kontinuitet inom CS:GO-scenen och för att möjliggöra en sann “zero to hero”-väg för spelare och lag att vandra. Som en del av ESL Pro Tour återfinns DreamHack och ESL-turneringar uppdelade i kategorierna Challenger, Masters och Championship. En Challenger-turnering som DreamHack Open leder in till turneringar på Masters-nivå som DreamHack Masters i Jönköping.

De lag som deltar i DreamHack Masters Jönköping kommer att utses genom inbjudningar, kvalturneringar och genom DreamHack Open-turneringarna som hålls under DreamHack Leipzig i Tyskland (24-26 januari) och DreamHack Anaheim i USA (21-23 februari). DreamHack Masters Jönköping-deltagarna tilldelas sedan poäng baserat på deras slutplacering i kampen om en plats i sommarens Championship-turnering i tyska Köln.

DREAMHACK MASTERS JÖNKÖPING

• 250 000 dollar i potten
  • 16 av världens bästa CS:GO-lag
  • Gruppspel, från studio:  9-11 juni, 2020
  • Slutspel, live från Kinnarps Arena: 12-14 juni, 2020
  • Plats: Kinnarps Arena
  • Biljettförsäljningen börjar den 10 januari (samtidigt som biljetterna till DreamHack Summer)
  • Utvalda biljettyper till DreamHack Masters ger även full tillgång till DreamHack Summer.

Håll koll på dreamhack.com/masters för att ta del av de senaste nyheterna om turneringen

Marcus Lindmark, co-CEO, DreamHack