DreamHack och Elgiganten ingår mångårigt samarbetsavtal

Elgiganten utsedd till Officiell Nordisk Partner

STOCKHOLM — DreamHack och hemelektronikjätten Elgiganten offentliggör idag ett nytt mångårigt samarbetsavtal. Avtalet innebär att Elgiganten blir Officiell Nordisk Partner till DreamHacks samtliga festivaler och event på den nordiska marknaden, med speciell fokus på DreamHack Summer och DreamHack Winter i Jönköping.

“Partnerskapet med Elgiganten kommer inte bara innebära att våra besökare bjuds på en fantastisk upplevelse på festivalerna. Det ger oss även möjligheten att växa genom att DreamHack tar klivet in i Elgiganten-butiker runtom i Norden. En spännande möjlighet för både oss och våra fans,” säger Marcus Lindmark, Co-CEO på DreamHack.

“Jag ser stora möjligheter med vårt partnerskap med DreamHack. Framförallt kan vi stärka varandra och skapa en naturlig mötesplats för alla gamingintresserade året om. Vi på Elgiganten tror stenhårt på butiksupplevelsen och detta ger oss möjlighet att ta varuhusens gamingkoncept till nya höjder,” säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgiganten kommer att ha en stark närvaro på DreamHack Summer och DreamHack Winter-festivalerna med start under DreamHack Winter 2020 i slutet av november. De kommer att driva de officiella festival- och merchandisebutikerna på plats, vidare kommer Elgiganten att ha totalt fem stycken eventytor på plats varav en kommer att ha en scen. Elgiganten är också officiell partner till Northern League of Legends Championship (NLC) samt en ännu ej offentliggjord DreamHack-satsning. Vidare kommer DreamHack-merchandise och biljetter till festivalerna att säljas på Elgigantens butiker runtom i Norden.

PRESSKONTAKT, ELGIGANTEN:

Li Persson, Elgiganten+46701803269 | li.persson@giganten.se

OM ELGIGANTEN

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel.Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 176 butiker och varuhus. Här ingår även våra Elgiganten Phonehouse-butikerna som du hittar i stadskärnor och gallerior över hela landet. Under de senaste åren har gaming varit ett av bolagets stora satsningsområden. Bland annat har man investerat i ett helt nyttbutikskoncept som går under namnet Gaming 3.0. Det nya butiksområdet är byggt med kunden i fokus och har bland annat större utbud, nya produktgrupper och som kund har man möjligheten att testa produkterna innan köp.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2018/2019 uppgick koncernens omsättning till 38,3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11.000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden fårsina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Marcus Lindmark, Co-CEO, DreamHack.
Jag ser stora möjligheter med vårt partnerskap med DreamHack. Framförallt kan vi stärka varandra och skapa en naturlig mötesplats för alla gamingintresserade året om. Vi på Elgiganten tror stenhårt på butiksupplevelsen och detta ger oss möjlighet att ta varuhusens gamingkoncept till nya höjder.
Niclas Eriksson, VD, Elgiganten