Här studerade svenskarna utomlands år 2017

Report this content

Vilka skolor och länder var populärast bland svenska utlandsstudenter 2017? Här är svaret baserat på statistik från CSN för det gångna året.

De populäraste skolorna 2017

Skola Land CSN-studenter 2017 (2016)
1 Handelshöjskolen i Köbenhavn Danmark 478 (457)
2 Medical University of Gdansk Polen 465 (493)
3 Riga Stradins University Lettland 414 (380)
4 Santa Monica College USA 387 (476)
5 Santa Barbara City College USA 371 (478)
6 Speakeasy Language School Spanien 294 (188)
7 University of Edinburgh Storbritannien 228 (222)
8 Kongelige Danske Kunstakademi Danmark 225 (221)
9 Nanyang Technological University Singapore 222 (231)
10 Wroclaw Medical University Polen 222 (248)
11 Köbenhavns Universitet Danmark 217 (278)
12 University of Glasgow Storbritannien 209 (239)
11 University of Aberdeen Storbritannien 206 (204)

De populäraste länderna 2017

Land CSN-studenter 2017 (2016)
1 USA 5 532 (5 956)
2 Storbritannien 5 478 (5 586)
3 Australien 1661 (1 617)
4 Spanien 1 587 (1 439)
5 Poland 1556 (1 625)
6 Denmark 1552 (1 653)
7 Tyskland 1 113 (1 175)
8 Frankrike 1 110 (1 144)
9 Nederländerna 1 039 (934)
10 Norway 980 (1 019)
11 Japan 890 (946)

Inga stora skillnader mot fjolåret

Inga stora skillnader har skett sedan förra året. 8 av 10 topp 10 skolor var topp 10 ifjol också. De nämnvärda förändringarna där är att de amerikanska Community Collegen Santa Barbara och Santa Monica har tappat ca 100 svenska studenter var medan språkskolan Speakeasy från Barcelona har ökat med drygt 100 studenter och tagit sig in på topp 10.

USA populärast trots negativ Trump-effekt

USA tappar drygt 400 studenter i vad som möjligen kan beskrivas som en negativ Trump-effekt. Trots det är man fortfarande det populäraste studielandet, marginalen mot Storbritannien är dock rekordliten. I övrigt så har Spanien och Nederländerna ökat med drygt 100 studenter jämfört med fjolåret.

Här studerar svenskarna helst

Sammanfattningsvis kan man konstatera att de flesta svenska studenterna, som vanligt, studerar i de engelsktalande länderna USA, England och USA. Läkarutbildningar i Östeuropa är fortsatt populärt liksom utbildningar i grannländerna Danmark och Norge. Där det är möjligt väljer svenska studenter skolor där de kan läsa gratis. Det blir väldigt tydligt i Storbritannien där de tre populäraste skolorna för andra året i rad kommer från Skottland där svenska studenter än så länge kan studera gratis.

Johan Asplund
076-9131918 (endast för presskontakter)
pr@dreamstudies.se

DreamStudies huvudverksamhet är att hjälpa studenter som vill studera utomlands. Här kommer vi därför främst att dela nyheter om utlandsstudier t.ex. trender, statistik, nya utbildningar, stipendier och möjligheter. På vår huvudsakliga svenska webbsida www.utlandsstudier.se ger vi studenter gratis information om utlandsstudier i form av: guider, artiklar och stipendium. Vi har också en skoldatabas med tusentals skolor över hela världen. De länder vi främst fokuserar på är Japan, Korea, USA, England, Australien, Spanien, Tyskland, Italien och Frankrike. En annan av våra passioner är julkalendrar. Vi utvecklade vår första julkalender online redan 2001 och på vår sajt www.julkalenderonline.se kan företag och privatpersoner skapa en egen interaktiv julkalender. Så vi kan bjuda på en del julkalendernyheter också.

Taggar: