Julkalenderjubileum

Report this content

I år är det 60 år sedan Sveriges Radio sände den första julkalendern. Barnens Julkalender som tecknades av Einar Lagerwall sändes år 1957. Tre år senare sändes en julkalender på TV för första gången. Det var julkalendern Titteliture som samsändes av både Radio och TV. Kalendern var skriven av Göran Knutsson (författaren till Pelle Svanslös) och den tecknades av Thor Lindmark.

Julkalendrar är dock ett betydligt äldre fenomen med sina rötter i 1800-talets Tyskland. De första tryckta julkalendrarna ska ha lanserats i början av 1900-talet av tysken Gerhard Lang. Cirka hundra år senare, år 2001, skapades den första onlinejulkalendern som vi känner till. Den utvecklades av Johan Asplund för webbsajten Kårsdraget News.

Sedan dess har denna julkalender omvandlats till en onlinetjänst som har använts av många olika företag som vill skapa julstämning för sina anställda eller locka kunder till sin webbsida 24 dagar i rad. Onlinejulkalendern går nu in på sitt sjuttonde år och drivs numera av DreamStudies på domänen julkalenderonline.se

Johan Asplund
pr@dreamstudies.se