Världens populäraste länder för utlandsstudier 2017/2018

För fjärde året i rad är de tre stora engelsktalande länderna USA, Storbritannien och Australien populärast bland svenska utlandsstudenter. USA och Storbritannien är i en liga för sig i toppen med ca 4500 svenska CSN-studenter vardera. För USAs del innebär det dock ett tapp med nästan 500 studenter jämfört med läsåret 2016/2017.

Siffrorna ovan är baserade på den senaste statistiken från CSN där vi har följt upp antalet svenska studenter under 10 års tid (se bifogad graf).

Hjälp med ansökan till alla universitet i USA, Storbritannien och Australien

Andelen svenska studenter är dock i många länder koncentrerade till ett mindre antal skolor som marknadsförs hårt på den svenska marknaden och har ett högt antal svenskar. För att motverka denna trend och öppna upp möjligheterna att studera på flera olika universitet utomlands så kan Utlandsstudier.se nu med hjälp av olika samarbetspartners hjälpa studenter med ansökan till alla universitet i USA, Storbritannien och Australien. Experter baserade i studielandet hjälper till med skolval och ansökan, ofta helt gratis, medan Utlandsstudier.se hjälper studenterna att komma i kontakt med rätt förmedlare och ansöka om CSN etc.

Östeuropeiska medicinskolor störst i världen

Att det har blivit populärt att studera medicin i Östeuropa har vi sett i många år nu. Detta visar sig inte minst genom att Polen är världens fjärde populäraste land för svenska studenter. Ifjol var också Medical University of Gdansk världens populäraste skola bland svenskarna. I år har den titeln tagits över av ett annat medicinuniversitet, Riga Stradins i Lettland. Med sina 405 studenter har de över 97% av alla svenska CSN-studenter till Lettland.

För mer information om dessa ämnen kontakta Utlandsstudier.se

076-9131918 (endast för presskontakter)

DreamStudies huvudverksamhet är att hjälpa studenter som vill studera utomlands. Här kommer vi därför främst att dela nyheter om utlandsstudier t.ex. trender, statistik, nya utbildningar, stipendier och möjligheter. På vår huvudsakliga svenska webbsida www.utlandsstudier.se ger vi studenter gratis information om utlandsstudier i form av: guider, artiklar och stipendium. Vi har också en skoldatabas med tusentals skolor över hela världen. De länder vi främst fokuserar på är Japan, Korea, USA, England, Australien, Spanien, Tyskland, Italien och Frankrike. En annan av våra passioner är julkalendrar. Vi utvecklade vår första julkalender online redan 2001 och på vår sajt www.julkalenderonline.se kan företag och privatpersoner skapa en egen interaktiv julkalender. Så vi kan bjuda på en del julkalendernyheter också.

Taggar:

USA, Storbritannien och Australien är världens populäraste studieländer för svenska studenter. Utlandsstudier.se kan hjälpa studenter att ansöka till alla universitet i dessa länder.
Medicinstudier i Östeuropa är fortsatt populärt. Polen är världens fjärde populäraste land och världens populäraste skola är ett medicinuniversitet i Riga, Lettland.