Årsstämma i Drillcon AB (publ)

Aktieägarna i Drillcon AB (publ) har den 19 maj hållit årsstämma i Nora. Årsstämman genomfördes enligt 20 och 22§§ lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor, innebärande att aktieägare får utöva sin rösträtt vid bolagsstämman endast genom att rösta på förhand, så kallad poströstning.

Årsredovisning och utdelning

Stämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen enligt

framlagd årsredovisning avseende verksamhetsåret 2020. Stämman beslutade att 31 220 000 kr delas ut till aktieägarna fördelat med 0,70 kr per stamaktie med avstämningsdag 21 Maj 2021. Resterande vinstmedel balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Val av styrelse och arvode

Beslutades att styrelsen skall består av fyra ordinarie ledamöter och ingen suppleant.

Vid valet av ordinarie styrelseledamöter för 2021 omvaldes Krister Magnusson, Hans Lidén, Agne Ahlenius och Carl Östring.

Ledamöterna väljs för tiden intill nästa årsstämma.

Arvode till styrelsen beslutades utgå med sammanlagt 550 000 kr, varav 250 000 kr till ordföranden och 100 000 kr var till ordinarie ledamöter. Carl Östring valdes som ordförande. Verkställande direktör erhåller inget arvode för styrelseuppdraget.

Val av revisorer

Revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Jonas Bergström valdes för tiden intill nästa årsstämma.

Arvode till revisorer

Arvode skall utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Bemyndigande

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag att styrelsen bemyndigas att

besluta om en eller flera nyemissioner, med eller utan företräde för aktieägarna, kontant, apport eller genom kvittning. Bemyndigandet omfattar totalt högst 10 000 000 aktier. Vid fullt utnyttjande av

bemyndigandet kommer aktiekapitalet att öka med 400 000 kr. Bemyndigandet skall gälla intill nästa årsstämma.

Övrigt

Årsredovisning för 2020 kan rekvireras från Drillcon. Den finns också tillgänglig på: www.drillcon.se

Delårsrapport för perioden januari – juni 2021 lämnas den 11 augusti.

Patrik Rylander, vd

Pressreleasen och ytterligare information finns på bolagets hemsida: www.drillcon.se