Drillcon AB (publ) Bokslutskommuniké januari-december 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 307 776 tkr (343 788)

• Rörelseresultat EBITDA var 41 600 tkr (34 313)

• Resultat efter skatt 13 677 tkr (7 995)

• Resultatet per aktie 0,31 kr (0,18)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27 047 tkr (38 623)

• Styrelsen föreslår en utdelning på 0,50 kr/aktie (0,10) vilket motsvarar 22 300 tkr (4 460).

VD Mikael Berglund kommenterar:

”Rörelseresultatet och marginaler fortsatt bättre än föregående år trots minskad omsättning och kraftigt varierande efterfrågan. Portugal fortsätter utvecklas starkt med hög beläggning och goda marginaler på raiseborrning.”

Nyckeltal koncernen
okt-dec okt-dec Helår Helår
2014 2013 2014 2013
Nettoomsättning (tkr) 72 911 78 916 307 776 343 788
Rörelseresultat EBITDA (tkr) 12 361 9 547 41 600 34 313
Rörelsemarginal EBITDA 17,0 % 12,1 % 13,5 % 10,0 %
Resultat efter skatt (tkr) 5 178 3 020 13 677 7 995
Likvida medel (tkr) 55 039 41 948 55 039 41 948
Soliditet 58 % 55 % 58 % 55 %

Starkt resultat i kvartalet

Rörelsemarginalen förbättrades kraftigt under kvartalet trots en lägre omsättning. Marginalen var 17,0% mot 12,1% föregående år. Det är framförallt Iberia (Portugal) som har bidragit med en ökad lönsamhet och fortsatt god beläggning inom raiseborrning. Nettoomsättningen sjönk dock under kvartalet till 72,9 Mkr (76,9). Minskningen beror till största delen på lägre omsättning inom bygg- och anläggningssektorn i Sverige.

I Sverige har nu Drillcon Core anpassat kostnaderna till efterfrågan, med ett positivt resultat för fjärde kvartalet efter en nedgång under andra och tredje kvartalet.

I Finland är orderstocken på mättjänster och geoteknisk borrning bra, men den svaga beläggningen på gruv- och prospekteringsborrning innebär att volymen inte är tillräcklig för ett positivt resultat i kvartalet.

Förbättrat resultat 2014 – på en tuff marknad

Drillcon har uppvisat bättre marginaler trots en lägre omsättning. Det är främst ett resultat av den framgångsrika raiseborrnings-verksamheten i Portugal, som bedrivs effektivt och har god beläggning. Verksamheten i Sverige har ökat sina marknadsandelar men har präglats av mycket varierande efterfrågan vilket har lett till ojämn beläggning och höga kostnader.

Omsättningen i Finland har sjunkit kraftigt. Trots detta har förlusten i Finland minskat tack vare kostnadsbesparingar.

Framtidsutsikter

Utifrån vår starka och effektiva raiseborrningsverksamhet i Iberia ska vi fortsätta vår tillväxt genom fler internationella projekt. Förutsättningarna för detta under 2015 är goda. Genom uppdatering av maskinparken och investeringar i borrör har vi ökat vår kapacitet.

I Sverige ser vi positivt på 2015 med bra beläggning och långa kontrakt med de stora gruvbolagen. Utmaningen för den svenska verksamheten ligger i att få en jämn beläggning för en kostnadseffektiv produktion. Det råder överkapacitet på marknaden vilket har lett till pressade priser.

I Finland ser vi inte någon dramatiskt förbättring på prospekterings-marknaden och det kommer att krävas ytterligare åtgärder för att anpassa verksamheten. Det är fortsatt hög aktivitet inom geoteknisk borrning där vi ser framtida utvecklingsmöjligheter. Inom geoservice har vi ett bra orderläge för första kvartalet.

Styrelsens förslag till utdelning

Styrelsen föreslår en utdelning med 50 öre per aktie motsvarande totalt 22,3 Mkr. Förslaget motiveras av Drillcons starka finansiella ställning och positiva kassaflöde i verksamheten. Per årsskiftet uppgick Drillcons nettokassa till 16 Mkr samtidigt som anläggningstillgångarna uppgick till drygt 100 Mkr. Därutöver uppgick omsättningstillgångarna, exkl. likvida medel, till cirka 100 Mkr.  Drillcons finansiella ställning kommer även efter utdelningen att vara fortsatt starkt samtidigt som verksamheten bedöms generera ett positivt kassaflöde