Drillcon AB (publ) Delårsrapport januari-september 2014 (januari-september 2013)

• Nettoomsättningen uppgick till 234 865 tkr (264 872)
  • Rörelseresultat EBITDA var 29 239 tkr (24 766)
  • Resultat efter skatt 8 500 tkr (4 976)
  • Resultatet per aktie 0,19 kr (0,11)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15 554 tkr (32 164)
Nyckeltal koncernen
jul-sep jul-sep jan-sep jan-sep Helår
2014 2013 2014 2013 2013
Nettoomsättning (tkr) 62 639 76 231 234 865 264 872 343 788
Rörelseresultat EBITDA (tkr) 5 821 9 335 29 239 24 766 34 313
Rörelsemarginal EBITDA 9,3 % 12,2 % 12,4 % 9,4 % 10,0 %
Resultat efter skatt (tkr) 785 2 194 8 500 4 976 7 995
Likvida medel (tkr) 50 416 39 383 50 416 39 383 41 948
Soliditet 57 % 53 % 57 % 53 % 55 %

VD-kommentar:

Januari-September. Trots en lägre omsättning i år har bolaget lyckats förstärka sina marginaler, även om jämförande period föregående år innehöll en del extra ordinära kostnader. Det är framförallt raiseborrningsverksamheten i Portugal som bidrar till den positiva utvecklingen och som går fortsatt mycket starkt.

Tredje kvartalet. I Sverige minskade produktionen under tredje kvartalet då ett antal prospekteringsprojekt avslutades i en snabbare takt än planerat. Drillcon Core har snabbt försökt anpassa kostnaderna, främst lönekostnader, efter de nya förutsättningarna. Åtgärderna har dock en viss eftersläpning jämfört med produktionen varför resultat för kvartalet påverkades negativt.

Portugal har fortsatt mycket god lönsamhet med förbättrade marginaler trots något mindre omsättning. I Finland är beläggningen på gruv- och prospekteringsborrning låg och även om orderstocken på mättjänster och geoteknisk borrning är bra har produktionen över sommaren varit låg med ovanligt långa semesteruppehåll på många projekt. I Finland har en ökning av en uppskjuten skattefordran påverkat resultatet positivt med 188 tEUR.

Jämförelsen med motsvarande period förra året haltar en aning.  Andra kvartalet förra året innehöll extraordinära poster som belastade resultatet med ett netto på -588 tEUR.

Utsikter fjärde kvartalet 2014.

I Sverige har personalstyrkan reducerats för att vara i balans med produktionen under fjärde kvartalet. Orderläget är stabilt men viss osäkerhet föreligger då LKAB har aviserat sparprogram som kan komma att påverka våra uppdrag. I Portugal tror vi på en fortsatt god beläggning och lönsamhet för raiseborrningsverksamheten även under fjärde kvartalet.

I Finland ser vi inte någon dramatiskt förbättring på prospekteringsmarknaden. Orderläget för borrning underjord, geoteknisk borrning och geoservice är dock fortsatt gott och vi förväntar oss en ökad omsättning under fjärde kvartalet.

Mikael Berglund, VD

E-post: mikael.berglund@drillcon.se