Drillcon Delårsrapport jan-juni 2009

VD-kommentar: - Mot slutet på perioden kom tydliga tecken på att marknaden håller på att vända i Sverige med ökade order från bl.a. Boliden och Zinkgruvan Mining. Metallpriserna har fortsatt uppåt efter periodens utgång vilket gör att vår bedömning är att vi har passerat botten för prospekteringsmarknaden. Det andra kvartalet var dock tufft med fortsatt låg omsättning i Sverige och minskning i Finland. Glädjeämnet har varit Portugal som fortsätter att öka i omsättning. Med de åtgärder som vi vidtog i början av krisen så står vi nu redo att möta den kommande uppgången med väl anpassad organisation , mycket god soliditet och likviditet. Resultat och finansiella uppgifter Nettoomsättningen sjönk med 22 % till 133 749 tkr (170 613) Rörelseresultatet EBITDA sjönk med 35 % till 10 648 (16 334) Resultatet efter skatt sjönk med 76 % till 1 623 tkr (6 679) Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 17 298 tkr (10 463) Soliditeten uppgick till 53 % (58 %). Rörelsemarginalen EBITDA var för året 7,9 % (9,6 %) Allmänt om Drillcon-gruppen Drillcon AB utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och Iberiska halvön som huvudmarknader. Största delen av volymen borrning utförs till gruvindustrin.