Drillcon erhåller stort borrkontrakt värt 9 MSEK

Drillcon, listat på First North, har via sitt finska dotterbolag Suomen Malmi Oy (Smoy) erhållit en order på 15,000m kärnborrning, värt ca 9 Mkr, från Lappland Goldminers Oy. Uppdraget omfattar kärnborrning under jord i Pahtavaara-gruvan i norra Finland och påbörjas under maj med en borrmaskin för att senare under sommaren utökas till två maskiner.

– Drillcon har via Smoy lång erfarenhet av att borra i Pahtavaara varför vi är övertygade om att kunna uppfylla både kundens och våra egna förväntningar om ett effektivt borrprojekt, säger Mikael Berglund VD i Drillcon AB.

– Vi har arbetat intensivt för att återstarta produktionen i den nyligen förvärvade finska gruvan Pahtavaara. Första steget är kärnborrningar i syfte att utöka malmreserverna. Drillcon är en pålitlig leverantör som vi gärna samarbetar med, säger Karl-Åke Johansson, VD för Lappland Goldminers.

Mikael Berglund, VD
E-post: mikael.berglund@drillcon.se
WEB: www.drillcon.se

Certified Adviser på OMX First North:
Stockholm Corporate Finance AB,
Nybrogatan 11
114 39 Stockholm,
Telefon 08 – 440 56 40
www.stockholmcorp.se

Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Core AB, Drillcon Geotecnia och Suomen Malmi Oy, utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och den Iberiska halvön som huvudmarknader. Koncernens totala omsättning uppgick till ca 250 Mkr under 2007 och förväntas uppgå till 305 Mkr år 2008.

Om Lappland Goldminers
Lappland Goldminers AB är ett prospekteringsbolag och, genom förvärvet av guldgruvan och anrikningsverket Pahtavaara i Finland, ett producerande gruvföretag. Bolaget är listat på handelsplatsen First North med benämningen GOLD, med Mangold Fondkommission AB som Certified Adviser, samt på Oslobörsens OTC lista. Lappland Goldminers har säkrat ett antal guldfyndigheter längs Guldlinjen i Västerbotten. Bolagets strategi är att utveckla ett lönsamt producerande guldbolag med centralt lokaliserade processanläggningar i Fäboliden i Sverige, Haveri-trakten i södra Finland och i Pahtavaara i norra Finland, som försörjs av malm från en eller flera gruvor genom egen prospektering alternativt ackvisition. Lappland Goldminers är medlem i SveMin, Föreningen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, (tidigare Svenska Gruvföreningen) och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag.