Drillcon tecknar ramavtal med Posiva

Drillcon, listat på First North, har via sitt finska dotterbolag Suomen Malmi Oy (Smoy) erhållit ett ramavtal med Posiva Oy*. Ramavtalet som sträcker t.o.m. 2010 omfattar all kärnborrning och geologisk rapportering samt vissa geofysiska undersökningar för karakteriseringen av Olkiluoto berggrund i västra Finland. Olkiluoto har utsetts som slutförvaringsplats för använt kärnbränsle och har sedan 1980-talet varit föremål för olika geovetenskapliga undersökningar, inklusive ca 50 stycken djupa kärnborrhål. Avtalet beräknas omsätta mer än 10 miljoner SEK per år.

- Detta ramavtal är ytterligare ett bevis på Drillcons höga tekniska standard och breda serviceutbud. Smoy har under många år genomfört tekniskt och kvalitativt mycket avancerade borr- och mätningsuppdrag åt Posiva. I dessa tider då gruv- och prospekteringsbranchens behov av våra tjänster har minskat är det viktigt att Drillcon behåller och förstärker sin marknadsposition inom avancerade geotekniska undersökningar, säger Mikael Berglund VD i Drillcon AB.

*Posiva Oy
Posiva Oy är en expertorganisation, som ansvarar för sina ägares slutförvaring av det använda kärnbränslet, för forskning i anslutning till slutförvaringen och andra expertuppgifter som hör till deras bransch.
Posivas ägarbolag är TVO (Industrins Kraft AB) (60 %) och Fortum Power and Heat Oy (40 %), vilka även ansvarar för kostnaderna för kärnavfallshanteringen.
Posiva tar hand om undersökningarna för slutförvaring av använt kärnbränsle, om byggandet av slutförvaringsanläggningen och dess drift samt för anläggningens stängning när driftsperioden är förbi. Vidare tillhandahåller Posiva experttjänster inom kärnavfallshantering för sina ägare och övriga kunder.

Mikael Berglund, VD
E-post: mikael.berglund@drillcon.se
WEB: www.drillcon.se

Certified Adviser på OMX First North:
HQ Direct AB
www.hqdirect.se

Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Core AB, Drillcon Geotecnia och Suomen Malmi Oy, utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och den Iberiska halvön som huvudmarknader. Koncernens totala omsättning uppgick till ca 250 Mkr under 2007 och förväntas uppgå till 305 Mkr år 2008.

Drillcon AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av OMX Nordic Exchange Stockholm AB. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Advisor är HQ Direct AB.