GASELLFÖRETAG

DRILLCON CORE AB – ETT GASELLFÖRETAG

Drillcons svenska dotterbolag Drillcon Core AB har av affärstidningen Dagens Industri fått utnämningen ” Ett Gasellföretag”.

- Utnämningen är stimulerande särskilt med tanke på att Drillcon Core AB har varit verksamt i många år lite i det tysta. Vi har med vår tillväxt och stabilitet blivit en av traktens viktigaste arbetsgivare. Utmaningen ligger nu i att bibehålla tillväxten så att vi får utnämningen även nästa år, säger Mikael Berglund VD i Drillcon AB.

En Gasell
• har offentliggjort minst fyra årsredovisningar.
• har en omsättning som överstiger 10 Mkr.
• har minst tio anställda.
• har de senaste tre åren kontinuerligt ökat omsättningen.
• har under samma period minst fördubblat sin omsättning.
• har ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
• har i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
• har sunda finanser.
Varför utser DI Gasellföretag?
Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens Industri sedan år 2000 de snabbast växande företagen i landet, Sveriges Gaseller.

Begreppet Gaseller är skapat av den amerikanske forskaren David Birch. Redan för 20 år sedan visade han att det var de små, snabbväxande företagen som ökar antalet arbetstillfällen, till skillnad från ekonomins elefanter som i bästa fall står stilla, men alltför ofta i stället minskar sysselsättningen.

Dessutom skiljer sig Gasellerna från de allra minsta musföretagen, som bara jobbar för brödfödan och avstår från expansion.

Gasellerna är således näringslivets dynamiska mellanskikt. Men kriterierna är hårda. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag klarar kraven för att utses till Gasellföretag, visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

Mikael Berglund, VD, Drillcon AB, tel. 0587-82824 alt. E-post: mikael.berglund@drillcon.se
Besök även: www.drillcon.se

Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Core AB, Drillcon Geotecnia och Suomen Malmi Oy, utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och den Iberiska halvön som huvudmarknader. Koncernens totala omsättning uppgick till ca 132 Mkr under 2006 och förväntas uppgå till 260 Mkr år 2007. Drillcon är listat på First North.

Certified Adviser på OMX First North:
Stockholm Corporate Finance AB,
Nybrogatan 11