Drive-IT inleder serieleveranser till Statoil

Report this content

Drive-IT inleder serieleveranser till Statoil Drive-IT, som utvecklar och levererar telematiklösningar för fordon, påbörjar i dagarna serieleveranser av en mobil kommunikationslösning för bilpooler. Lösningen har utvecklats för Statoil Detaljhandels nya bilpoolsprodukt för privat- och företagsmarknaden. Drive-IT räknar med att leverera ett avsevärt antal enheter till Statoil under 2001. - Vi ser bilpooler både för privatpersoner och för företag som en marknad med stor potential. Idag ingår ca 8000 fordon i europeiska bilpooler. I och med att allt fler upptäcker de stora ekonomiska och miljömässiga fördelarna med bilpooler, räknar vi med att den siffran kommer att öka med minst 50 procent per år under de närmaste fem åren, säger Magnus Greko VD för Drive-IT. Genom Drive-IT:s telematikplattform som baseras på GSM-standarden för mobiltelefoni, underlättas drift och administration av bilpooler avsevärt, samtidigt som risken för missbruk av bilen elimineras. Bokningen sker direkt via Internet eller mobilt Internet, utan att gå omvägen via en bokningscentral. Alla som är medlemmar i bilpoolen har alltid tillgång till de nycklar och koder som krävs för att hämta ut bilen när bokningen har gjorts. När bilen används registrerar fordonets dator körsträcka och använd tid, vilket sedan ligger till grund för den månatliga faktureringen av medlemmarna. Som medlem i en bilpool får man alltid tillgång till en ny modern, trafiksäker och miljövänlig bil. Man slipper alla oförutsedda utgifter för reparationer och smygande värdeminskning. I stället betalar man endast för sitt användande av bilen. Kostnaden för att vara medlem i en kommersiell bilpool understiger oftast kostnaden för enbart den parkeringsplats som krävs för den egna bilen. Samtidigt ingår alla driftskostnader för användandet. Detta gör bilpool till ett enkelt och ekonomiskt mycket attraktivt alternativ för alla hushåll som kör mindre än 1200-1400 mil per år. Statoil Detaljhandel, som är Skandinaviens största biluthyrningsföretag, erbjuder idag bilpooler på samtliga skandinaviska marknader. I Sverige har Statoil hittills slutit avtal med HSB, JM och Riksbyggen om att erbjuda de boende möjlighet att få tillgång till bilpooler. För mer information: Magnus Greko, Drive-IT Telefon: 0705-58 45 91 E-post: magnus.greko@driveit.se Bakgrundsfakta: Drive-IT levererar helhetslösningar för mobil kommunikation mellan fordon och centrala system, vilket omfattar både hårdvara och nyckelapplikationer. Användandet av telematikplattformar möjliggör såväl besparingar som nya intäktsflöden. Kunder är fordonstillverkare, lastbilsoperatörer, bilpooler, leasing- och försäkringsbolag såväl som andra företag med stora fordonsflottor. Drive-IT grundades 1999 av personer med omfattande erfarenhet från fordons- och telekommunikationsbranschen. Aktieägare är Haldex AB, European Digital Partner, EDP och ledningen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00280/bit0002.DOC http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00280/bit0002.pdf