50 % av Sveriges bilar används fyra timmar i veckan eller mindre

Report this content

Majoriteten av Sveriges bilägare kör bil max fyra timmar i veckan. I Stockholm använder man bilen i allra lägst utsträckning där varannan stockholmare kör tre timmar i veckan eller mindre. Samtidigt svarar de flesta svenskar att behovet av bil är som störst för kortare resor. Det visar en statistiskt säkerställd undersökning från carsharingföretaget DriveNow som nyligen lanserades i Stockholm.

Enligt siffror från Konsumentverket kostar det cirka 3 500 kronor i månaden att äga en bil*. En ny undersökning från DriveNow visar samtidigt att majoriteten av de svenska bilägarna får lite valuta för pengarna. Endast var tionde person svarar nämligen att de använder bilen 15 timmar eller mer under en vanlig i vecka.

I Stockholm är det allra flest bilägare som låter bilen stå. Där är det så många som 49 procent som svarar att bilen används så lite som tre timmar eller mindre i veckan. Var femte stockholmare uppger också att de nyttjar bilen en timme i veckan eller mindre. Sett till den genomsnittliga kostnaden för att äga en bil så blir timkostnaden snabbt hög för de som använder bilen sällan.

­­– Majoriteten av stockholmarna förutspår att bilägandet kommer att minska i framtiden där 57 procent tror att ökad tillgång till carsharing är en av anledningarna. Med tanke på hur sällan de allra flesta kör bil så är det inte så konstigt att man resonerar så. Med carsharingtjänster som DriveNow betalar du bara när du använder bilen. Det är ett kostnadseffektivt och modernt sätt att ha tillgång till bil för personen som främst har behov av kortare resor några gånger i veckan, säger Fredrik Ellsäter, VD för DriveNow Sverige.

Att man inte har tillräckligt behov av sin bil är något som ses som problematiskt, särskilt bland stockholmarna. Bland bilägarna i Stockholm är det så många som 21 procent som anser att en av de största nackdelarna med att äga bil är att de inte använder fordonet tillräckligt ofta.

Du hittar mer information på: drive-now.com
För tillgång till pressbilder: www.se.drive-now.com/#!/press/images

* Siffor från Konsumentverkets webbsida Bilsvar. Beräknat på 1 000 körda mil/år.

Om undersökningen
På uppdrag av DriveNow har undersökningsföretaget NORM genomfört en statistiskt säkerställd undersökning bland 1 636 svenskar. Undersökningen genomfördes via webbenkäter under januari 2016.

Om DriveNow:
DriveNow, är en flexibel carsharingtjänst från BMW Group och Sixt som finns i flera europeiska städer. DriveNow erbjuder ett utbud av premiumbilar från BMW och MINI. Bilarna kan hyras och lämnas tillbaka på den plats som passar användaren bäst inom verksamhetsområdet. Användarna kan enkelt öppna och boka bilarna direkt via DriveNow-appen. Genom BMW i3 erbjuder DriveNow dessutom en helt eldriven mobilitetslösning i Berlin, Hamburg, München, London och Köpenhamn. DriveNow finns just nu i München, Berlin, Düsseldorf, Köln, Hamburg, Wien, London, Köpenhamn och Stockholm.

För mer information och siffror från undersökningen, kontakta:
Emma Nilsson, Agency
M: +46 709 15 25 98