Biodrivmedel i vårpropositionen

Regeringen lägger i sin vårproposition grunden för ökad användning av biodrivmedel via såväl låg- som höginblandning vilket SPBI sedan länge eftersträvat.

Den skattelåsning kring ökad låginblandning som regeringen skapade i samband med implementeringen av Bränslekvalitetsdirektivet och som SPBI påpekat försöker man nu lösa via en kvotplikt. Höginblandning och användning av s.k. HVO (Hydrerade vegetabiliska oljor) är fortsatt skattebefriade vilket SPBI välkomnar.

-   Det är bra att regeringen lyssnat på branschen och försöker lösa detaljerna kring en ökad användning av såväl hög- som låginblandning av biodrivmedel, säger Ulf Svahn vd SPBI.

Användandet av kvotplikt är en ändring av den tidigare framgångsrika inriktningen med generella styrmedel via ekonomiskt incitament. För SPBI är det utformningen av förslaget som är kritiskt och inte formen som sådan. Eftersom frågan utreds av Regeringskansliet kommer SPBI att återkomma vid färdigt förslag.

Ulf Svahn, VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet
Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-537 88 00, E-post: ulf.svahn@spbi.se