Etanolförsäljningen fortsätter nedåt

Försäljningen av etanol fortsätter att sjunka, både under månaden och ackumulerat. Även bensinförsäljningen sjönk, medan diselförsäljningen ökade både under augusti månad och ackumulerat. Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Bensinförsäljningen uppgick i augusti månad till ca 342 800 m3, en nedgång med ca 20 000 m3 eller ca 6 %. Ackumulerad bensinförsäljning till och med augusti var ca 2 518 800 m3, en nedgång med ca 140 200 eller ca 5 %.

Försäljningen av diesel i augusti 2013 omfattade ca 483 000 m3, en uppgång med ca 10 800 m3 eller ca 2 %. Ackumulerad dieselförsäljning uppgick till ca 3 554 100 m3, en ökning med ca 89 600 m3 eller ca 3 %.

För etanolförsäljningen fortsatte nedgången under augusti månad och uppgick till 16 600 m3, en nedgång med ca 5 400 m3 eller ca 25 %. Den ackumulerade etanolförsäljningen omfattade till och med augusti ca 117 300 m3, vilket är en nedgång med ca 43 000 m3 eller ca 27 %.

Ulf Svahn VD SPBI säger – Det vi ser är sannolikt en konsekvens av den politik som förs. Styrmedlen gynnar andra lösningar med andra bränslen och därmed fortsätter nedgången för E85.

Försäljningen av eldningsolja i augusti uppgick till ca 58 200 m3, en minskning med ca 9 800 m3 eller ca 14 %. Ackumulerad försäljning av eldningsolja omfattade ca 475 700 m3, en nedgång med ca 5 %.

Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spbi.se