Försäljningen av bensin, diesel och E85 sjönk i augusti – enligt SPBI:s statistik

Försäljningen av bensin, diesel och E85 sjönk i augusti i jämförelse med augusti månad föregående år. Försäljningen av bensin sjönk mest, med 7 %. Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Bensinförsäljningen uppgick i augusti till ca 368 200 m3. Det är en nedgång med ca 28 400 m3 eller ca 7 %. Den ackumulerade försäljningen av bensin omfattade 2 664 700 m3, en minskning med ca 8 %.

Försäljningen av diesel under augusti månad 2012 var 476 500 m3. Det är en marginell minskning med ca 1000 m3 gentemot augusti månad 2011. Ackumulerat uppgick försäljningen av diesel per sista augusti 2012 till 3 473 800 m3, en nedgång med ca 16 000 m3 i jämförelse med samma period 2011.

E85 försäljningen under augusti omfattade ca 21 900 m3, en svag nedgång med ca 2 % i jämförelse med augusti månad föregående år. Den ackumulerade försäljningen av E85 uppgick till 158 300 m3, det är en uppgång med ca 4 % i jämförelse med 2011.

Ulf Svahn VD SPBI säger – Minskad yrkestrafik, mer energieffektiva bilar, tillsammans med en något sämre ekonomisk utveckling kan vara bidragande orsaker till nedgången i försäljningen av drivmedel.

Eldningsoljeförsäljningen under augusti omfattade ca 67 811 m3, en nedgång med ca 9 000 m3 eller ca 15 %. Ackumulerat uppgick försäljningen av eldningsolja till och med augusti till 494 323 m3, en nedgång med ca 56 000 m3 eller ca 10 %.

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spbi.se