Försäljningen av bensin fortsätter nedgången

Försäljningen av bensin och E85 fortsätter att sjunka, medan försäljningen av diesel stiger svagt. Försäljningen av eldningsolja ligger ungefär på samma nivå som tidigare år. Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Försäljningen av bensin i mars 2015 uppgick till ca 277 500 m3. Det är en minskning med ca 3 800 m3 eller ca 1 %. Den ackumulerade bensinförsäljningen uppgick till ca 765 200 m3, en minskning med ca 22 300 m3 eller ca 3 %.

Dieselförsäljningen under mars 2015 var ca 466 000 m3, vilket är en ökning med ca 10 600 m3 eller ca 2 %. Den ackumulerade dieselförsäljningen till och med mars uppgick till ca 1 310 600 m3, en svag ökning med ca 19 100 m3 eller ca 1 %.

Försäljningen av E85 fortsatte nedgången under mars 2015 och var ca 8 000 m3, en minskning med ca 4 200 m3 eller ca 34 %. Den ackumulerade försäljningen av E85 uppgick till ca 18 800 m3, en nedgång med ca 12 500 m3 eller 40 %.

Göran Lindell, Biträdande direktör på SPBI säger” Bensinförsäljningen fortsätter att sjunka enligt det mönster vi sett ett tag. Orsaker kan vara mer energieffektiva bilar och att en stor del av nybilsförsäljningen är dieselbilar”

Försäljningen av eldningsolja var i mars ca 41 700 m3, vilket ligger på samma nivå som tidigare år. Den ackumulerade försäljningen steg med ca 2 %.

Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Sofie Quant, Kommunikationschef Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Mobil: 070-667 30 19, E-post:sofie.quant@spbi.se

Göran Lindell, Biträdande direktör SPBI, Tel: 08-667 09 49, Mobil: 070-254 14 59, E-post: fornamn.efternamn@spbi.se