Koldioxidutsläppen från drivmedel nu under 21 miljoner ton

Koldioxidutsläppen från drivmedel och eldningsolja i Sverige sjönk tillsammans till under 25 miljoner ton under 2013. Förändringen består till ungefär lika delar av minskad förbrukning och ökad användning av biodrivmedel. Användningen av biodrivmedel minskade utsläppen med ca 2 miljoner ton 2013. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Sedan toppåret 1970 har utsläppen av koldioxid minskat med mer än 55 miljoner ton. För första gången sedan uppgångsperioden har nu utsläppen från användning av petroleumprodukter sjunkit under 25 miljoner ton. Det är en nivå som Sverige inte varit på sedan 1956. Den stora förändringen förklaras av nedgången i användningen av eldningsoljor för uppvärming och för industriella processer men även övergången till förnybara drivmedel bidrar med ca 2 miljoner ton.

Minskningen av utsläpp mellan 2013 och 2012 uppgår till drygt 0,6 miljoner ton och består till ungefär lika delar mellan sjunkande konsumtion och ökad användning av biodrivmedel.

-        Det är oerhört glädjande att utvecklingen fortsätter att gå i rätt riktning. Statistiken pekar dessutom på hur viktiga biodrivmedlen är i omvandlingen till en kolsnål transportsektor, säger Ulf Svahn VD på SPBI.

De totala utsläppen av koldioxid från användningen av petroleumprodukter uppgick till

Ca 24,6 miljoner ton under 2013. Minskningen i förhållande till 2012 är ca 0,65 miljoner ton eller ca 3 %. Toppåret 1970 var utsläppen ca 80 miljoner ton. Minskningen till 2013 uppgår till ca 55 miljoner ton eller ca 70 %.

Allt enligt preliminär statistik från SPBI. Vid beräkningen har biodrivmedel satts till noll avseende innehållet av fossilt kol.

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spbi.se