Lägsta bensinförsäljningen sedan 1968

Försäljningen av bensin minskade under 2014 med 4 %. Sedan 1989 har försäljningen sjunkit med 40 % eller 2,4 miljoner kubikmeter. Även försäljningen av etanolbränslet E85 och eldningsolja 1 minskade. Dieselkonsumtionen steg svagt och var det enda drivmedlet som gick emot strömmen. Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Försäljningen av bensin sjönk under 2014 till 3,5 miljoner kubikmeter. En minskning sedan toppåret 1989 på 2,4 miljoner kubikmeter eller ca 40 %. Inte sedan 1968 då försäljningen uppgick till 3,45 miljoner kubikmeter har det varit lägre. Minskningen mot 2013 var ca 153 000 kubikmeter eller ca 4 %. I december uppgick försäljningen till ca 272 800 kubikmeter en liten nedgång på ca 1 700 kubikmeter jämfört med december 2013.

• Den stora minskningen är i första hand en konsekvens av övergången till energieffektivare bilar och diesel, säger Ulf Svahn vd på SPBI

Dieselbränslet var det enda flytande drivmedel som ökade under 2014 om än svagt. Försäljningen slutade på 5,5 miljoner kubikmeter. En uppgång på 128 000 kubikmeter eller ca 2 %. I månaden uppgick försäljningen till ca 438 900 kubikmeter en uppgång på ca 30 000 kubikmeter eller ca 7 %

Den totala försäljningen av E85 under 2014 uppgick till ca 150 000 kubikmeter, en nedgång med ca 21 400 kubikmeter eller ca 12 %. För december stannade försäljningen på ca 6 900 kubikmeter en nedgång på ca 3 100 kubikmeter eller ca 31 %.

Sammantaget har försäljningen av diesel, bensin och E85 minskat med ca 840 000 kubikmeter sedan toppåret 2007.

Den totala försäljningen av eldningsolja under 2014 uppgick till ca 584 100 kubikmeter, en minskning med ca 152 000 kubikmeter eller ca 21 % jämfört med 2013. I december uppgick försäljningen till ca 63 300 kubikmeter en minskning med ca 3 500 kubikmeter eller ca 6 %.

Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spbi.se