Ny rapport om biodrivmedel – styrmedel avgörande

Forskarna Julia Hansson och Maria Grahn från IVL, Svenska Miljöinstitutet och Chalmers presenterar idag på SPBI:s seminarium på Armemuseum en bild av hur tillgången på biodrivmedel kan komma att se ut till 2030 i Sverige.

Biodrivmedel har en mycket viktig funktion att fylla och är en potential i framtidens drivmedelsförsörjning för att kunna få bort koldioxidutsläppen från transportsektorn.

Den svenska drivmedelsbranschen har både i producent-, och distributionsled gått till att både producera och sälja en allt högre andel biodrivmedel.

För att nå en stabil biodrivmedelsproduktion i framtiden i Sverige behövs långsiktiga, teknik- och konkurrensneutrala styrmedel som baseras på den koldioxidreducerande effekten hos det färdiga bränslet.

Det är också viktigt att den svenska regeringen arbetar med att få fram detta i arbetet med EU-kommissionen så att förslag och direktiv från EU stödjer arbetet med att nå en koldioxidfri transportsektor.

I IVL-rapporten som presenteras av Julia Hansson och Maria Grahn idag på Armemuseum kl 13.30 slås fast att det 2030 i Sverige kan komma att produceras 13-26 TWh biodrivmedel i Sverige.

Sofie Quant, Kommunikationschef SPBI. Telefon: 08-442 60 42, Mobil: 070-667 30 19, E-post: sofie.quant@spbi.se