Sjunkande drivmedelsvolymer i maj

Maj månad visade på sjunkande volymer för alla produkter jämfört med maj 2014. Mest minskade E85 som sjönk med mer än 25 % jämfört med maj 2014. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bensinförsäljningen minskade med ca 6 % jämfört med samma månad föregående år eller 20 000 m3. Maj månads försäljning uppgick till 298 500 m3. Ackumulerat uppgår årets försäljning till 1 352 800 m3 en nedgång med 54 600 m3 eller ca 4 %. I volymerna för bensin ingår ca 5 % etanol.

Även dieselförsäljningen minskade denna månad och uppgick till 289 200 m3. Nedgången stannade på ca 3 % eller 13 300 m3. För året totalt är det en liten uppgång på ca 3 % eller 68 800 m3, och dieselförsäljningen till och med maj 2015 uppgick till 2 306 700 m3. I volymerna ingår såväl låginblandad FAME som HVO.

E85 fortsätter sin tydliga nedgång. Månadens nedgång var på ca 25 % eller 3 700 m3 och uppgick till 10 400 m3. För året summerat uppgick försäljningen till 39 500 m3 en nedgång med 21 300 m3 eller ca 35 %.

• ”En leveransdag färre jämfört med maj 2014, men ändå tydliga minskningar. säger Ulf Svahn vd på SPBI.

Även försäljningen av eldningsolja sjönk och då med 6 100 m3 eller ca 11 % och uppgick till 49 700 m3. Försäljningen ackumulerat under året uppgick till 297 100 m3 en minskning med 63 721 eller 17 % jämfört med 2014.

Allt enligt preliminära siffror jämfört med samma period föregående år från SPBI. Maj 2015 har en färre leveransdag jämfört med maj 2014.

Sofie Quant, Kommunikationschef Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Mobil: 070-667 30 19, E-post:sofie.quant@spbi.se