SPBI anser att transporter bör ingå i den svenska Energikommissionen

Regeringen och Energiminister Ibrahim Baylan arbetar med att tillsätta en kommission för att få långsiktighet i det svenska energiarbetet. SPBI menar att det är av stor vikt att transporter ingår i Energikommissionen.

Transporter är avgörande för ett fungerande samhälle. Den svenska transportsektorn utgör ca 30 % av Sveriges energibalans. Staten tar årligen in ca 50 miljarder enbart från punktskatterna koldioxid- och energiskatt. Transportsektorn står inför stora förändringar framöver, inte minst mot bakgrund av klimatfrågan och arbetet mot en fossilfri transportsektor.

Långsiktighet i den svenska transportpolitiken är viktigt för att skapa ett tryggt och långsiktigt system för aktörer som ansvarar för infrastruktur, produktion och distribution av såväl fossila som förnybara drivmedel.

Energiminister Ibrahim Baylan arbetar nu med att tillsätta en Energikommission. SPBI anser att det är av stor vikt att transportsektorn inkluderas i Energikommissionen och sätter stort fokus på vikten av långsiktighet i arbetet.

SPBI:s VD Ulf Svahn säger ”från SPBI:s sida ser vi fram emot att få ingå i och samarbeta med kommissionen i dess viktiga arbete”.

Det är den svenska drivmedelsbranschen som ska genomföra dom stora förändringar vi står inför behöver inkluderas i ett större sammanhang.

Sofie Quant, Kommunikationschef Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Mobil: 070-667 30 19, E-post:sofie.quant@spbi.se