SPBI har tagit del av regeringens budget och vill se tydliga regler för biodrivmedel efter 2015

SPBI har tagit del av regeringens budget och ser att det är hög tid att komma i mål med hur systemet med biodrivmedel ska fungera från januari 2016.

Precis som den förra regeringen måste även denna förhålla sig till de förutsättningar som den europeiska lagstiftningen stipulerar. Det framgår tydligt i diskussionen kring det kvotpliktsförslag som alliansregeringen drog tillbaka.

Regeringen ger nu en avsiktsförklaring om införande av ett kvotpliktssystem för biodrivmedel med fokus på klimatnytta och kostnadseffektivitet, något som SPBI tidigare föreslagit, då vägen med skattenedsättning inte längre är framkomlig. Att systemet måste vara på plats före 1 januari 2016 är närmast en självklarhet då det befintliga godkännandet från kommissionen går ut sista december 2015.

Det är värt att notera att den stora ökningen av biodrivmedel under senare år är diesel från förnybar råvara s.k. HVO som inte har varit föremål för särskilda stöd. Vidare är det ett liknande spår på bensinsidan med förnybar råvara från skogsindustrin som det knyts stora förhoppningar kring. Båda handlar om drivmedel som kan används i dagens bilar och i dagens distributionssystem. Tillsammans med etanol och RME har det lett till en användning av biodrivmedel på mer än 10 % som förväntas stiga under 2014.

Regeringen väljer att istället lyfta fram biogas som en mottagare av särskilt stöd till ny teknik och innovativa lösningar, trots att det samlade stödet över åren rör sig om hundratals miljoner, var andelen av drivmedelsvolymen under 2013 inte mer än ca 1 %.

Det finns två områden som tydligt skulle stärka möjligheterna för en fortsatt ökning av biodrivmedel i Sverige. Det första handlar om långsiktiga spelregler som skapar möjlighet för de företag som vill investera i en utökad produktion samt att få EU-kommissionen att ändra inställning till grödebaserade biodrivmedel. För att klara detta krävs samarbete med branschen vilket vi ställer oss positiva till.

Sofie Quant, Kommunikationschef Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Mobil: 070-667 30 19, E-post:sofie.quant@spbi.se