SPI ger ut nya rekommendationer om Etanol E85

Branschorganisationen SPI har tillsammans med expertgrupper från medlemsbolagen och företaget Kemiinformation AB, utarbetat nya rekommendationer för hantering och förvaring av drivmedlet Etanol E85. Nyheterna i den nya utgåvan berör främst risk- och säkerhetshantering.

SPI släpper nu nya rekommendationer om drivmedlet Etanol E85. Syftet med rekommendationen är att bidra till en säker hantering av drivmedlet Etanol E85 i hela hanteringskedjan. Innehållet i publikationen riktar sig främst till drivmedelsbranschen och andra leverantörer av E85, tillverkare, försäljare och berörda myndigheter och kommuner.

Under utarbetandet av publikationen har teknisk information samlats in från leverantörer av utrustning och varor. SPI har även låtit externa experter utföra tester.

Nyheterna i den nya rekommendationen berör främst området inom risk- och säkerhetshantering och det finns ny kunskap angående värme avgivning av Etanol E85 både vid förvaring i cistern och vid brand. Ny lagstiftning inom området hanterar detta.

Per Brännström HMS-ansvarig på SPI säger ” I vår roll som branschorganisation är rekommendationerna en viktig del. Det är avgörande att hantering och lagring av drivmedel sker på ett sätt som förenar största möjliga säkerhet med kraven enligt gällande lagstiftning.”

Vill du köpa rekommendationen eller ha den som en pdf, kontakta Anne Öberg, 08-667 09 25.

Svenska Petroleuminstitutet (SPI) är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige. SPI tillvaratar och främjar medlemsbolagens intressen samt sprider kännedom och skapar förtroende för branschen som även är aktiv inom framtagning och distribution av förnybara drivmedel och andra energislag. SPI är även ett expertorgan inom branschens arbetsområden. SPI följer, bevakar och analyserar såväl den nationella som den internationella marknaden för olja, alternativa och förnybara drivmedel. SPIMFAB och Släckmedelscentralen SMC AB är bolag med nära anknytning till SPI. Läs mer på www.spi.se

Per Brännström, HMS-ansvarig SPI Svenska Petroleum Institutet Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-667 09 48

Sofie Quant, Kommunikationschef, Svenska Petroleum Institutet Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-667 30 19, E-post: sofie.quant@spi.se