SPI presenterar branschens årssiffror

SPI presenterar SPI Branschfakta 2010.  SPI Branschfakta är en publikation och sammanfattning av branschen och innehåller bland annat information och statistik om EU-direktiv, förnybara drivmedel, produktion och konsumtion av oljeprodukter, koldioxidutsläpp med mera.

I SPI Branschfakta får du ta del av den senaste informationen om olje- och drivmedelsbranschen i Sverige. Här finns uppgifter om volymer, marknadsandelar, råoljeprisutveckling från 1997 fram till 2009, tabeller med världens största producenter av råolja, andel förnybara drivmedel på energibas under 2009 i jämförelse med 2008 med mera. En nyhet i årets upplaga är statistik på koldioxidutsläpp från fossila bränslen 2007-2009.

Under 2009 minskade koldioxidutsläppen från de fossila drivmedlen med ca 500 000 ton jämfört med 2008. Minskningen beror på minskade volymer till följd av energieffektivisering och den rådande konjunkturen. Om inte etanol hade ersatt bensin och FAME ersatt diesel, hade koldioxidutsläppen varit ca 1 350 000 ton högre under 2009.

Här finns även information om EU-direktiv inom klimat- och miljöområdet, samt status för implementering i Sverige.

”SPI Branschfakta 2010 är en bra översikt med såväl statistik om branschen samt information om produkter och aktuella händelser” Ulf Svahn, VD SPI.

Du kan ladda ner SPI Branschfakta 2010 kostnadsfritt från SPI:s hemsida.

Sofie Quant, Kommunikationschef SPI

Telefon: 08-667 09 25 Mobil: 070-667 30 19 E-post: sofie.quant@spi.se

Göran Lindell, Biträdande Direktör SPI, statistik

Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070- 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spi.se