SPI:s statistik visar fortsatt ökad försäljning av E85 och diesel

SPI:s statistik visar en fortsatt ökad försäljning av E85 och diesel, medan försäljningen av bensin minskar. Allt enligt preliminär statistik från Svenska Petroleum Institutet SPI.

Försäljningen av bensin uppgick i augusti 2010 till ca 420 600 m3. Det är en minskning med ca 5 % gentemot augusti förra året. Den ackumulerade försäljningen från perioden januari till augusti, var ca 3 086 500 m3. Det är en nedgång med ca 216 800 m3 eller ca 7 %.

Dieselförsäljningen steg under augusti månad med ca 37 400 m3 eller ca 9 % och uppgick till ca 443 300 m3. Ackumulerad försäljning till och med augusti var ca 3 346 200 m3, en ökning med ca 8 %.

Försäljningen av E85 steg med ca 2 100 m3 eller ca 12 % gentemot augusti månad 2009 och uppgick till ca 19 400 m3 i augusti 2010. Den ackumulerade försäljningen av E85 var ca 134 800 m3, en ökning med ca 27 600 m3 eller ca 26 %.

Ulf Svahn VD på SPI säger ” - Vi ser en ökad användning av E85 och diesel. Det beror sannolikt på prisfördelen för E85 gentemot bensin, samt att transportsektorn tar fart i takt med den förbättrade ekonomin.”

Eldningsolja 1 såldes i augusti i ca 57 800 m3, en minskning med ca 200 m3 eller ca 0,4 %. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 651 500 m3, en ökning med ca 12 %.

Alla siffror enligt preliminär statistik från Svenska Petroleum Institutet.

Ulf Svahn, VD SPI Svenska Petroleum Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-537 88 00, E-post: ulf.svahn@spi.se

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spi.se

Svenska Petroleuminstitutet (SPI) är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige. SPI tillvaratar och främjar medlemsbolagens intressen samt sprider kännedom och skapar förtroende för branschen som även är aktiv inom framtagning och distribution av förnybara drivmedel och andra energislag. SPI är även ett expertorgan inom branschens arbetsområden. SPI följer, bevakar och analyserar såväl den nationella som den internationella marknaden för olja, alternativa och förnybara drivmedel. SPIMFAB och Släckmedelscentralen SMC AB är bolag med nära anknytning till SPI. Läs mer på www.spi.se