Trendbrott i bensinförsäljningen – svag nedgång under april

Försäljningen av bensin sjönk marginellt under april. E85 och diesel ökade i försäljning, i jämförelse med samma månad föregående år. Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Försäljningen av bensin i april 2014 uppgick till ca 299 900 m3, en svag minskning med ca 2 500 m3 eller ca 1 %. Den ackumulerade bensinförsäljning uppgick till ca 1 084 200 m3, en minskning med ca 48 000 m3 eller ca 4 %.

Dieselförsäljningen i april omfattade ca 454 600 m3, en ökning med ca 2 700 m3 eller ca 1 %. Ackumulerad dieselförsäljning uppgick till ca 1 736 800 m3, en uppgång med ca 25 300 m3 eller ca 1 %.

E85 försäljningen steg något även i april och uppgick till ca 15 400 m3, en ökning med ca 3 % eller 460 m3. Den ackumulerade försäljning av E85 omfattade ca 46 600 m3, vilket är i nivå med förra året.

Ulf Svahn VD SPBI säger ”En överraskande liten minskning i bensinförsäljningen. Om det är ett trendbrott eller en enskild månadsavvikelse för vi se i månaderna som kommer.

Även försäljningen av eldningsolja fortsatte nedgången i april och uppgick till ca 41 000 m3, en minskning med ca 26 %.

Allt enligt preliminära siffror från SPBI.

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spbi.se